Wednesday, April 22, 2015

Panduan Percutian Bajet dan Murah

Nak kata aku ini dah banyak menjelajah ke serata dunia taklah jugak, nak kata habis ceruk rantau Malaysia ni dah aku jelajahi pun tidak jugak. Tapi mungkin sebab pengalamanku mengendalikan banyak aktiviti pelajar dan banyak mengendalikan pakej2 percutian pada kadar bajet, mungkin boleh aku kongsikann kat sini serba sikit apa yang aku ketahui.

Sebenarnya kebanyakan kita apabila kata nak bercuti saja, ramai yang memilih untuk jenis percutian yang telah diatur oleh agensi-agensi pelancongan terkemuka. Mungkin tidk mahu bersusah payah sedikit dan mahukann ketenangan sempurna dalam percutian.

Baiklah, tip pertama untuk meranccang percutian ialah kita perlu kenal pasti terlebih dahulu tempat yang kita hendak pergi bercuti itu. Cuba dapatkan sebanyak mungkin info yang kita perolehi. Info-info ini boleh kita perolehi dengan menggoogle di Internet, mambaca review pelangcong terdahulu, bertanya kawan dan telepon sendiri operator tempat percutian tersebut. Dengan adanya sebanyak mungkin maklumat, sebenarnya kita telah melengkapkan diri kita dengan setiap kemungkinan, tak kiralah percutian dalam negara ataupun luar negara. Kita juga akan dapat kenalpasti mana tempat yang murah dan mana tempat yang mahal.

Tip kedua ialah dengan membuat booking flight seawal mungkin contohnya setahun awal, dan juga tempahlah pada waktu syarikat penerbangan membuat promosi. Ini membolehkan kita mendapat kadar harga yang terendah. Elakkan untuk mendapatkan tiket on the spot waktu kita nak berlepas kerana ini hanya akan membuang duit kita sahaja terpaksa membayar harga yang mahal.

Tip ketiga ialah untuk mendapatkan tempat penginapanyang berdekatan dengan pusat bandar ataupun tempat tumpuan pelancong. Ini kerana tempat dan lokasi yang strategik membolehkann kita bergerak dengan hanya berjalan kaki sahaja. Tetapi jika lokasi penginapan kita itu jauh menyebabkan kita menambah kos untuk tambang teksi ataupun pengangkutan darat pula.

Tip keempat ialah cuba dapatkan info untuk pakej trip ke tempat tarikan dengan pelbagai agensi jika sesuatu tempat tujuan itu susah untuk diurus dengan sendirinya. Namun begitu jika sesuatu temat itu boleh kita pergi sendiri sahaja elok kkita pergi sendiri sahaja dengan menggunakan teksi, bas ataupun MRT. Bandar-bandar besar seperti London,Singapore dan negara Eropah lain

Tip kelima ialah cuba rancang trip percutian kita secara berkumpulan. Contohnya kumpalan berdua hingga berempat. Tetapi jangan terlampau ramai sangat. Ini kerana dengan percutian secara berkumpulan iini kita dapat mengurangkan kos dengan cara berkongsi kos bagi sesuatu trip itu.

Sebenarnya terdpat banyak sumber dan info yang boleh kita perolehi di Internet untuk kita merancang sesuatu percutian. Teerpulang atas kerajinan dan usaha kita sahaja untuk mencarinya.
Kita boleh juga join grup-grup forum dan grup wasup yang mempunyai minat yang sama dalam melancong.

Setakat ni sahaja yer...ok bye....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails