Sunday, January 29, 2012

Catatan Kembara Pnom Penh, Cambodia

Setelah menempuh perjalanan selama lebih kurang 7 jam dari Siem Reap ke Pnom Penh, akhirnya kami sampai jugak ke ibu kota Cambodia ini iaitu Pnom Penh. Perjalanan yang disajikan dengan laluan sistem jalan raya yang tidak berapa sempurna dan kadangkala penuh dengan lubang serta jalan yang tidak berturap. Memang penat perjalanan dengan bas ni sebab rasanya kalau jalannya sempurna mungkin dalam 3 atau 4 jam dah boleh sampai. Aku tak syorkan sangat kalau korang bawak orang-orang tua untuk menempuh perjalanan sebegini. Purata kelajuan bas kami cuma sekadar 60 km sejam sahaja.
Gambar kat atas ni adalah hadapan Hotel kami di Pnom Penh iaitu Cardamom Hotel.

Pada hari keempat kami di Kemboja seterusnya kami di bawa ke kawasan "Killing Field" iaitu satu kawasan yang paling tragik sekali iaitu tempat pembunuhan rakyat Kemboja semasa era Khmer Rouge dari tahun 1975 hingga 1979. kat sini suasana pilu menyelubungi kerana banyak kesan-kesan kekejamanan Khmer Rouge dapat di lihat. Antaranya tengkorak mangsa kekejaman yang disusun rapi di satu menara, juga pakaian-pakaian mangsa, juga satu pokok yang diberi nama "Killing Three". Di pokok inilah di mana bayi dipegang kaki dengan kepala ke bawah dan dihempas terus ke pokok. Mereka berbuat sebegini supaya tiada tinggal zuriat mangsa-mangsa yang mereka bunuh. Killing Field ni boleh dikatakan tempat menjalani hukuman bunuh.
Inilah menara di mana disimpan tengkorak-tengkorak mangsa kekejaman Khmer Rouge.
Ini pula ialah salah seorang mangsa yang terselamat. Apa yang boleh beliau buat sekarang hanya meminta sedekah di pintu masuk ke Killing Field.
Seterusnya kami di bawa pula ke "S-21" iaitu sebuah sekolah yang diambil alih oleh Khmer Rouge dan dijadikan pusat tahanan dan tempat penyeksaan mangsa-mangsa mereka. Kesan-kesan dan peralatan penyeksaan jelas masih dapat di lihat sampai sekarang. Memang tidak rugi datang ke sini. Kalau kita datang ke Cambodia secara sendiri, eloklah google dahulu tentang kisah Khmer Rouge semasa era mereka supaya kita mendapat info berguna dan faham tentang sejarah negara mereka semasa melawat ke sini.
Antara tempat kurungan yang amat sempit dimana mereka tempat buang air kecil dan besar adalah ditempat yang sama.
Salah seorang mangsa di S21 yang masih hidup dan dapat survive. Sekarang beliau menulis sebuah buku tentang kisah beliau. Sebenarnya pada hari terakhir Khmer Rouge berkuasa mereka telah membunuh 14 orang tahanan dan ditinggalkan begitu sahaja dan telah dijumpai oleh pihak berkuasa yang menggeledah disini.

Ini pula bergambar beramai-ramai semasa bersembahyang di sebuah perkampungan Islam terbesar di KM 9 Pnom Penh. Kat sini ramai masyarakat Melayu Champa.
Pintu gerbang masjid KM 9. Hensem tak 2 org ni.
Ni pulak Central Market di tengah-tengah bandar Pnom Penh.
Pada sebelah petangnya kami dibawa menyusuri Sungai Mekong, dan dibawa ke tempat pertemuan 3 pertemua sungai dari empat negara. Tempat pertemuan sungai tu datangnya dari negara Laos, Vietnam, Kemboja dan juga Thailand. Nak naik bot ni bayarannya 5USD seorang. Boleh pergi ke jeti di RiverFront Pnom Penh.
Royal Palace, istana Raja Kemboja yang kini dijadikan tempat lawatan dan pusat pelancongan bagi Kemboja. Nak masuk bayarannya 20USD. bagi yang minat sejarah berbaloilah masuk tapi kalau korang datang sendiri, aku syorkan tak yah masuklah, buat rugi duit jer. Bergambar dari lkuar dahlah.
Aku masuk pun sebab memang dok dalam pakej dah. Kalau tak masuk rugi pulak sebab dia orang dah bayar siap dah.
Ni gambar budak-budak sekolah Kemboja dari ketutunan Melayu Islam. Apa lagi ambik gambarlah sebab jumpa orang Melayu kat Kemboja.
Gambar terakhir ni ialah gambar aku dengan my Boss dan yang pompuan tu adalah Mek Esah iaitu tokey restoren Islam iaitu D'Wau Restoren.
Info berguna:-
## Restoren islam banyak kat Pnom Penh ni seperti Restoren D Nyonya (sebelah Central Market)
## Restoren Mamak Corner (Tokey orang Selangor)
## Restoren D'Wau, sebelah Hotel New York (Tokey orang Kelantan)
## Restoren Hotel Puncak (Tokey orang Selangor)
## Hotel disyorkan - Puncak Hotel
## Tempat shopping murah - Central Market dan Russian Market
## Sama gak kalau tawar kasi potong terus dalam 70%.
## Tempat lawatan wajib - Killing Field dan S21
## Tempat pilihan Royal Palace, National Museum, River Cruise, Waterfront
## Sewa tut tut sekitar 2 usd untuk sekali naik
## Kebanyakan restoren Halal, mereka ni boleh cakap Melayu, jadi tiada masalah bahasa
.
Ok, setakat itu dulu buat kali ini, moga jadi panduan berguna buat semua pengembara di luar sana.....
Kisah Siem Reap klik sini.

4 comments:

azza_irah said...

Hujung tahun...

fadzly ismail said...

fuh.best tuuuuu

fadzly ismail said...

fuh.best tuuuuu

Unknown said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails