Thursday, December 11, 2008

Gunung Perdah & Jasar (1529m & 1696m)



Gunung Perdah dan Gunung Jasar merupakan 2 gunung yang dihubungkan oleh satu permatang. Puncak gunung ini menjadi sempadan anatar 2 negeri iaitu Perak dan Pahang di Cameron Higland. Untuk sampai kesini juga cukup mudah. Anda hanya perlu berkereta ke kawasan perkampungan orang asli Kuala Rui.

Trip aku kali ini merupakan satu trip yang tidak dirancang. Pada mulanya kami memang ada satu program pelajar di Cameron Highland. Jadi dikesempoatan ini aku gunakan alang-alang dah sampai kat Cameron ni rugi kalau tak try mana-mana gunung yang ada kat sini. Sebenarnya aku bersama 4 lagi rakanku bergerak awal ke Cameron. Rancangan awalnya nak survey tempat untuk pelajar tinggallah kononnya. Tetapi planning awal kami nak berbasikal sekitar kawasan Cameron Highland ni. Memang penat jugak berbasikal sekitar kawasan Cameron ni, maklumlah berbukit bukau.

Keesokannya awal-awal lagi aku bersama empat lagi rakan ku bergerak ke kawasan kampung orang asli Kuala Rui. Pendakian pertama ke puncak Perdah. Setelah mendaki lebih kurang 10 minit aku terkejut bila sampai ke puncaknya. Hampir tidak percaya betulke kami dah sampai puncak ni. Setelah diamati memang betullah ini puncak Gunung Perdah. Dikejauhan boleh nampak puncak Gunung Jasar. Setelah berehat lebih kurang 5 minit kami teruskan pendakian ke puncak Jasar pula. Laluan ke Gunung Jasar tidaklah susah sangat. Ikut sahaja denai yang telah tersedia. Perjalanan pula ambil masa lebih kurang 1 jam setengah dari puncak Perdah.

Kepuasan terasa bila hari itu kami berjaya menawan kedua-dua puncak dalam masa yang singkat dan yang paling manis kejayaan ini dicapai hasil dari menyelit dicelah-celah program yang lain. Terima kasih diucapkan juga kepada rakan-rakan yang lain kerana memahami minatku ini dan sanggup menjaga anak didik kita yang lain sementara aku menawan kedua-dua puncak ini.

2 comments:

HalimCruise3 said...

aik, asal 10 min je bro??

kayrol said...

dah puncak tu dekat sgt, nak buat mcm mana.....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails