Saturday, January 28, 2012

Catatan Kembara Siem Reap, Cambodia

Kali ini aku mengikuti pakej lawatan ke Kemboja bersama rakan-rakan Pusat Kokurikulum seMalaysia ke Siem Reap dan Pnom Penh, Kemboja. Jadi kali ini tak banyak persiapan dan kajian internet yang perlu aku buat sebab semuanya telah disusun oleh pihak penganjur. Jadi kali ini tripnya agak santailah. Tak payah nak penat kepala otak pikir nak tidor dan makan kat mana.

Penerbangan ke Siem Reap bermula dari LCCT pada jam 6.50 pagi 14 Januari yang lalu. Penerbangan selama 1 jam 50 minit tak berapa membosankan sangat. Jejak saja kaki di Siem Reap, hati terasa berbunga kerana berjaya juga jejak bumi penuh sejarah Kemboja ini.
Urusan imegrasi di airport Siem Reap tak ada karenah langsung, kami cop macam biasa saja.
Keluar dari Airport kami terus disambut oleh guide keturunan Kemboja bernama Sophy dan dibawa menaiki bas. Pengalaman pertama di bumi Kemboja apabila pemanduan kenderaan adalah disebelah kiri. Kekok sikit pada mulanya walaupun bukan kami yang pandu bas tu. Lawatan pertama kami ialah ke Tasik Ton Le Sap iaitu sebuah tasik terbesar di Asia Tenggara. Tasik ini airnya dikatakan mengalir ke negara Vietnam dan Laos juga. Disepanjang laluan ke tasik ini jalannya amat tidak sempurna, banyak jalan merah dari jalan tar. Di kiri kanan jalan juga kami disajikan dengan pemandangan rumah-rumah masayarakat Khmer yang serba daif.
Namun begitu apabila sampai saja di Tasik TonLeSap, aku terasa takjub sekali akan keluasan tasik ini. Nak masuk sini kene bayar 2USD seorang bagi pelancong. Tu belum kira tambang bot menyusuri tasik tu lagi iaitu sebanyak 10 USD.
Lihatlah pemandangan gambar kat atas ni, deretan bot-bot panjang yang membawa pelancong menyusuri tasik ini. Bot-bot disini lebih kurang sama dengan bot yang membawa pelancong ke Pulau Phanga di Thailand. Cuma disini rasanya bot itu lebih besar dan pelancong boleh bergerak di dalam bot. Malah kami boleh berada di atas bumbung bot tersebut juga.
Kami disajikan dengan rumah-rumah masyarakat yang asalnya dari Vietnam yang menginap di sini. Terdapat sebuah sekolah terapung yang disumbangkan oleh negara Korea Selatan disini. Kebanyakan masyarakat disini menyara hidup sebagai nelayan tempatan.
Anak-anak masyarakat kat sini yang sibuk mengejar bot kami untuk bergambar dengan ular sawa yang hanya dibawa oleh anak-anak kecil seumur 7 - 10 tahun. Mereka kat sini tak takut langsung dengan ular sawa. Ular Sawa kat sini macam haiwan peliharaan kat rumah sahaja.
Kat atas ni aku bergambar kat atas bumbung bot yang kami naiki. Latar belakang tasik saujana mata memandang, sungguh besar sekali tasik ini sehingga tak nampak langsung penghujung disebelah sana. Tasik ini pada musim biasa hanya mempunyai keluasan 3,000 kaki persegi tetapi pada bulan September hingga Disember ianya membesar menjadi 12,000 kaki persegi.
Lihatlah kemahiran masyarakat disini yang hanya menaiki besen bulat yang kecil dan hanya menggunakan sebatang kayu bulat kecil untuk mengayuh. Dalam besen tu apa lagi yang ada kalau bukan ular sawa. Sekali lihat hati memang terasa kesian dengan mereka.
Selepas lawatan ke Tasik Ton Le Sap, kami terus bergerak ke hotel dan sebelum itu singgah makan dahulu disebuah perkampungan Melayu Champa. Jumpalah dengan masyarakat Islam yang boleh berbahasa melayu disini.
Keadaan rumah disini amat miskin sekali. Terasa seperti keadaan kita di Malaysia lebih kurang 20 ke 30 tahun dahulu. Banyak rumah yang hanya berdindingkan buluh dan atap nipah.
Inilah satu-satunya masjid yang ada kat sini. Masjid ini di bina hasil bantuan masyarakat dari pelbagai negara termasuklah Malaysia. Masjid ni letaknya tak jauh sangat dari pusat bandar Siem Reap, tapi kalau nak cari tu rasanya susah sikit sebab kedudukannya di celah-celah bangunan dan anda kena masuk ke dalam sikit untuk mencarinya.
Masjid ini memang indah bagi masyarakat di sini, tapi rasanya masih banyak bantuan yang diperlukan untuk terus mengekalkannya indah disini.
Kami juga sempat singgah di satyu pusat Kraftangan berdekatan dengan hotel kami Kingdom Angkor. Kat sini mereka ada membuat bakul-bakul kraftangan, sabun wangi, kopi dan beberapa produk kraftangan tempatan.
Seterusnya pada petang itu kami terus melawat ke "Cambodian Cultural Village". Yuran masuk sini 12USD. Kat sini ada pelbagai cerita tentang kebudayaan dan sejarah masyarakat Kemboja. Tempat ni cukup luas, rasanya perlukan masa lebih kurang 2 ke 3 jam kalau melawat ke sini.
Ni salah satu pemandangan di dalam "Combodian Cultural Village". Kami banyak disajikan dengan persembahan tarian kebudayaan masyarakat setempat juga kami berpeluang menyaksikan persembahan perkahwinan masyarakat Kemboja.
Ha, nilah rupanya hotel tempat kami menginap, kalau bukan sebab pakej tak adalah rasanya aku nak menginap kat hotel macam ni, cukup hotel baudget saja. Hotel ni hotel 4 bintang. Harganya malas aku nak tanya sangat sebab tau dah mesti mahal punya.
Ni pulak gambar masa lawatan ke kilang batu permata. Tokey kilang tu belanja kami minum air kelapa muda free sambil dengar penerangan mereka tentang batu permata Kemboja. Antara kami banyak yang tengok saja sebab bila tanya harga, semua terbeliak biji mata, sebiji batu anggaran harga 100 USD semuanya. 100USD tu antara yang murahlah, Kalau yang mahal tu korak agak-agaklah kan.
Pemandangan Tut-Tut Kemboja. Muatan boleh isi 4 orang. Rasanya lebih selesa dari Tut Tut Thailand.
Lawatan pada hari kedua ke Angkor Wat, iatu warisan sejarah Kemboja. Nak masuk sini saja 20USD kene bayar. Wat ini adalah tinggalan masayarakat Hindu yang dulunya bertapak dibumi Kemboja. Kalau tengok dari seni binanya memang kita terasa takjub sekali. Kadang-kadang kita terpikir bagaimana teknologi zaman dahulu boleh membina bangunan sebegini.

Wat kat atas ni pulak salah satu yang terdapat dalam komplek ini yang lebih dikenali sebagai Wat Thom. Kat sinilah cerita Tomd Raider berlangsung. Banyak seni binanya yang telah rosak terutamanya semasa zaman Khmer Rouge bermaharaja lela dulu pada tahun 1975 - 1979.
Yang ni, salah satu menu makanan kami, indah kan persembahannya. Tapi rasanya tak seindah rupanya. Tapi not bad lah. Sebabnya ini adalah makanan yang disajikan oleh sebuah restoran disebuah hotel iaitu Hotel Lotus. Harga makan hari ni sekitar 20USD seorang. Apa macam ada brannnn..
Gambar atas ni semasa jalan-jalan di sebuah pasar di pekan Siem Reap. Aku tak minat sangat nak beli belah kat sini, just ambik gambar saja. Sebabnya aku nak shopping masa kat Pnom Penh nanti. Kalau korang mai ke Kemboja dan lawatan tersebut melibatkan dua daerah ni Siem Reap dan Pnom Penh, eloklah korang simpan duit shopping tu di Pnom Penh sahaja sebab kat sana lebih murah lagi. Petua shopping di Kemboja, kalau tawar menawar tu, korang potong 70% terus dari harga yang dia orang tawarkan. Kalau tak bagi belah tempat lain pulak sampailah kita dapat harga yang kita nak tu.
Lawatan terakhir kami sebelum bertolak ke Pnom Penh ialah ke kilang Sutera. Patutlah harga kain sutera tu mahal harganya. Rupanya nak dapatkan benang tu bukan main susah lagi. Dah dapat benang pulak, nak tenu jadi jadi kain pun satu hal pulak, bukan satu kerja yang senang.
Satu benda yang aku merasa takjub kat sini ialah, untuk menenun kain tu, bukannya ada mesin yang canggih-cangih yang harganya jutaan ringgit. Tapi kat sini mesinnya hanyalah buatan sendiri para pekerjanya yang hanya diperbuat dari kayu, buluh dan rim basikal.
Lihatlah sendiri bagaimana canggihnya mesin dia orang ni. Takde mahalnya pun. Buat sendiri sajer....
.
Antara Info berguna di Siem Reap ialah
#####Mata wang Kemboja semuanya guna USD.
#####1USD sama dengan 4000 riel.
#####Lebih seronok mengembara guna basikal kat Siem Reap ni. Harganya 2USD sehari.
#####Kalau datang sendiri sewa jer Tut-tut untuk sehari, sewanya lebih kurang 25USD sehari.
#####Ingat Airport tax kene simpan dalam 25 USD. Jangan dok perabih shopping jer.
#####Naik bas dari Siem Reap ke Pnom Penh lebih kurang 6 ke 7 jam.
Ok cukup kat sini untuk catatan Siem Reap, jumpa nanti dalam edisi Pnom Penh.......

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails