Wednesday, December 28, 2011

Kampung Morten, Melaka

Ok, Kampung Morten, korang pernah dengar ke tak tempat ni. Kalau biasa pergi melancong ke Melaka pasti pernah tahu pasal tempat ni. Sebenarnya ni adalah sebuah perkampungan yang mana dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Melaka dari segi menjaga keindahannya.
Kat mana tempat ni...sebenarnya aku pun berpeluh jugak nak cari tempat ni, nasib baik ada GPS. Kalau naik River Cruise kampung ni dapat dilihat di sebelah sungai tu saja. Kita akan disajikan dengan pemandangan indah kampung ni. Kalau naik River Cruise sebelah malam lagi best, pemandangan indah dengan cahaya lampu akan jelas dapat di lihat.
Teruja dengan keindahan kampung ni masa naik River Cruise memaksa aku dan isteri berusaha untuk mencari arah ke kampung melalui jalan darat. Setelah puas mencari dapat gak jumpa.
Rumah yg kat atas ni adalah rumah terindah kalau tak salah aku. Tuan rumah ni bina rumah tradisional mini pulak kat depan rumah dia. Memang cantik sangat.
Lihatlah kami rasa tak puas bergambar dihadapan rumah ni. Memang cantik....
Kalau korang nak pergi kat sini gak, elok pergi sebelah petang nak ke malam sikit, sebabnya kalau sebelah malam kita akan dapat lihat limpahan cahaya lampu menyinari bumbung setiap rumah. Katanya lampu-lampu ini dibiayai oleh kerajaan negeri.
Sepanjang laluan sungai kat kampung Morten ni ada susur pejalan kaki dan juga bangku-bangku batu. Maknanya kita boleh jalan-jalan kat sini sambil lepak-lepak menikmati keindahan kampung ni.
Sebagai panduan kalau nak ke kampung ni dengan kereta, korang cari panduan ke Taman Herba. kemudian lintas sungai menggunakan jejambat yang banyak ada sepanjang sungai tu. Kalau nak terus berkereta ke kampung tu cari jer signboard ke Kg Morten. Selamat melancong............

1 comment:

Ayu said...

Assallammualaikum bang

Salam perkenalan..

Teruja saya tengok gambar2 kat Kg Morten ni.. Saya ni asal dari Melaka, dulu hari2 lalu Kg Morten ni sebab rumah nenek dekat sini, boleh ikut Kg Morten untuk ke bus station.. Tapi lepas berhijrah ke KL utk kerja, rasanya dah lebih 15 tahun saya tak lalu sini, dah berubah sangat2..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails