Saturday, December 3, 2011

Sedikit Info tentang Skuba

Sedikit perkongsian Ilmu tentang Aktiviti Selam Skuba
.
Dipetik dari wikipedia.
.
SCUBA adalah ringkasan kepada Self Contained Underwater Breathing Apparatus (Peralatan Pernafasan Bawah Air Lengkap Diri); sebagaimana Radar, ringkasan ini menjadi begitu biasa sehinggakan huruf besar sering ditinggalkan. Secara ringkas, selaman scuba adalah aktiviti bawah air yang dilakukan dengan menggunakan peralatan yang dipakai oleh penyelam, yang membekalkan bekalan udara dan dengan itu membenarkan penyelam kekal lama bawah air untuk tempoh masa yang lama.
.
Terdapat dua jenis peralatan SCUBA:
.
Aqua-Lung - sistem yang terdiri dari tangki atau silinder menyelam yang mengandungi gas pernafasan bertekanan tinggi yang bersambung dengan penyelia selaman (diving regulator) yang membekalkan penyelam dengan gas pada tekanan yang sesuai untuk pernafasan pada kedalaman penyelam. Jenis peralatan SKUBA ini dikenali sebagai 'litar terbuka' kerana gas hembusan dibebaskan pada persekitaran.
.
Pengitar nafas - membekalkan penyelam dengan gas pernafasan daripada silinder menyelam dan penyelia selaman tetapi mempunyai mekanisma lain yang mengitar semula gas hembusan dengan selamat. Jenis peralatan SCUBA ini dikenali sebagai 'litar tutup'. Penggunaan gas secara ekonomi membenarkan penyelam masa yang lebih panjang berbanding peralatan 'litar terbuka'.
.
Pilihan lain kepada peralatan SCUBA adalah:
.
selaman bebas - menyelam dalam air dalam satu nafas.
.
snorkeling - sejenis selaman bebas yang mulut dan hidung penyelam berada di bawah air ketika bernafas kerana penyelam mampu bernafas melalui tiub pendek yang dipanggil
.
snorkel.selaman dibekal dari permukaan - kebanyakannya digunakan oleh penyelam profesional untuk selaman dalam atau tempoh yang lama dimana terdapat salur udara menyambungkan penyelam dengan permukaan yang membekalkan gas pernafasan, air panas untuk memanaskan pakaian selam dan komunikasi suara.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails