Tuesday, December 13, 2011

Ujian Hidro -satu time bomb

Beberapa hari ini sebenarnya aku sedikit kalut dalam menguruskan kat mana nak isi tank Scuba dengan Compress Air. Sebelum ni isi kat balai Bomba Butterworth tapi kalau selalu sgt mintak tolong orang segan jugaklah kan. Jadi dalam dok mencari tu akhirnya aku ketemu dengan satu tempat yang boleh isi tabung Scuba ni.
.
Setelah aku telepon dan bincang lebih kurang aku janji nak jumpa dia untuk isi tank tu.
Akhirnya aku masa yang dijanjikan kami pun bertemu. Satu pengalaman baru setelah berjumpa dengan abang ni. namanya Abang hafiz, dia punya company nama Hafiman Dynamics, seorang yang specialize dalam bab-bab Compressor ni. rupanya Compressor Bomba dan MAB dia yang handle semuanya.
.
Setelah aku sembanglah sedikit sebanyak bab tank Scuba ni dan dari persembangan itu akhirnya membuatkan aku tahu serba sedikit tentang metadologi tank scuba ni. Aku jugak tahu apa yang boleh dan tak boleh buat. Dan yang paling penting aku jumpa tempat nak isi tabung Scuba ni. Rupanya dekat sangat dengan tempat aku kerja iaitu dekat Machang Bubok sahaja.
.
Dan satu lagi yg penting setelah aku sembang bab tabung scuba ni dengan abg Hafiz akhirnya aku buat sedikit semakan dengan pak Google dan aku terjumpa satu ruangan forum yang membincangkan bab ujian hidro ataupun "Hydro Test".
.
Maka terbukaklah sedikit minda aku. Rupanya kita bukan boleh main isi jer tabung ni, perlu buat sedikit semakan untuk pastikan tabung yang kita sewa itu selamat atau tidak ataupun masih boleh guna atau tidak. Seperti kata Abg Hafiz tabung tu boleh jadi "time bomb" untuk penggunanya.
.
Jadi aku akan kongsi dengan korang semua selepas ini akan serba sedikit ilmu tentang tabung Scuba ini dan berkongsi jugak ruangan forum yang membincangkan pasal Ujian Hidro yang mesti dilakukan terhadap tabung ni. InsyaAllah nanti.

1 comment:

muhammad uzair said...

Salam bro...boleh sy dptkn no.fun abg hafiz

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails