Saturday, August 15, 2009

Rumah Bapa Saudaraku Terbakar



Anggota bomba cemas, rumah sendiri terbakar

AZAHAR yang melecur di bahu mendukung anaknya, Mohamad Rahimi di hadapan rumahnya yang hangus terbakar di Kampung Kangkong, Pasir Mas.

PASIR MAS - Sejak 16 tahun lalu, dia sentiasa tabah dan tenang menunaikan tanggungjawab menyelamat dan memadamkan kebakaran di mana sahaja terdapat panggilan kecemasan.

Namun kelmarin, seorang anggota bomba, Azahar Ahmad, 39, diuji dengan kebakaran melibatkan rumah sendiri di Kampung Kangkong di sini kira-kira pukul 6.20 petang.

Lebih mencemaskan apabila dalam kejadian itu, anaknya dikatakan terperangkap di dalam rumah berkenaan menyebabkan dia nekad mempertaruhkan nyawa meredah api marak sehingga melecur di bahu.

Menceritakan detik cemas itu, Azahar berkata, dia sedang melihat ternakan ikan di belakang rumahnya apabila tiba-tiba dikejutkan dengan jeritan isterinya, Rohani Salleh, 41, yang memberitahu rumah mereka terbakar.

Lebih mengejutkan, katanya, isterinya yang menjual burger di depan rumah ketika itu memberitahu anak keenamnya, Mohamad Rahimi, 4, sedang tidur di ruang tamu.
_______________________________________________________________________________
Terkejut apabila terbaca berita KOSMO pagi ini apabila sekeping gambar didada akhbar KOSMO seakan kukenali. Apabila diamati rupanya memang benar bapa saudaraku. Terkejut rumahnya terbakar, lantas terus menelefon mak dikampung bertanyakan khabar berita. Daripada apa yang diberitahu emakku, kebakaran berpunca dari litar pintas. Mujurlah semua ahli keluarga selamat. Cuma yang sedihnya semua pakaian dan harta benda habis terbakar.
Mungkin ini ujian buat keluarga bapa saudaraku yang telah lama menjadi ahli Bomba. Mungkin tidak terdetik dihatinya akan rumahnya sendiri yang akan terbakar suatu hari nanti.
Buat bapa saudaraku sekeluarga tabahkan hati menghadapi dugaan ini. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails