Wednesday, November 24, 2010

Royal Belum, Banding Perak

Royal Belum, pasti ramai yang pernah mendengar namanya bukan. Nama Royal Belum memang telah lama dikenali oleh masyarakat umum Malaysia. tapi ramai yang tidak mengetahui akan keindahan panorama flora dan fauna hutan ini. Tasik Banding terletak ditengah-tengah lebuhraya Timur Barat yang menghubungkan Kelantan dan Perak. Pintu masuk ke Royal Belum ini terletak hanya ditepi lebuhraya tersebut. Jika anda berkenderaan dari arah utara, ambil sahaja simpang kiri selepas jambatan pertama.
Untuk meneroka Hutan Royal Belum banyak cara boleh kita gunakan iaitu menggunakan bot house dan juga bot-bot pelancong yang perlu ditempah terlebih dahulu. Pada kali ini saya berpeluang mengikuti trip ke Hutan Royal Belum ini menggunakan khidmat rumah bot yang boleh memuatkan sekitar 40 orang penumpang. Trip aku kali ini seramai 31 orang peserta beserta dengan 3 orang tukang masak dan 3 orang tekong bot. Sewa Rumah Bot ni kami dapat dalam RM 1700 selama 2 hari 1 malam tak termasuk makan dan minum. Yang tu kene masak sendirilah, pakat-pakat.Trip bermula dari Pulau Pinang di mana kami menaiki bas dari Bukit Mertajam pada jam 4.00 pagi lagi dan terus menuju ke Tasik Banding. Tiba jam 7.00 pagi. Setelah sampai , rumah bot telah sedia menanti kami. melihat rumah bot hati amat teruja untuk terus menaiki dan meneruskan perjalanan. Kami sempat memesan ikan Talipia Norway untuk santapan BBQ pada sebelah malam. Bukan apa, ikan yang hendak dipancing belum tentu dapat lagi.
Destinasi kami adalah Sungai Kejar iaitu kawasan paling hulu di Hutan Belum. Bot kami hanya boleh pergi setakat ini sahaja. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 5 jam. Di kawasan Sungai Kejar disediakan pondok-pondok untuk para pelancong beristirehat dan bersantai. Terdapat sebuah rumah renjer hutan yang di jaga dan dikawal selia oleh kakitangan dari Perbadanan Taman Negeri. Bot kami berlabuh di tepi kawasan rekreasi tersebut. Sewaktu tiba di Sg Kejar terdapat satu kumpulan pemancing yang terdiri daripada lebih kurang 8 orang sedang memancing di situ.
Apalagi masing-masing berebut-rebut melabuhkan pancing masing2. Rezeki pancingan kami tidak berapa baik pada petang itu kerana kurang ikan yang menyengat pancing masing2. Namun rezeki kami berubah sedikit pada sebelah maghrib kerana terdapat beberapa rakan aku yang berjaya menaikkan beberapa lampam dan ikan baung. Namun semuanya bersaiz kecil. Ikan Toman yang menjadi idaman masih belum muncul.Oleh kerana ikan dari lubuk sungai yang di harap tidak banyak yang tewas, maka ikan bekalan Talipia Norway menjadi santapan kami pada malam itu. Amat berselera sekali apabila memakan ikan Talipia Norway ini yang merupakan hasil dari tasik banding ini juga. Makan kami malam itu meriah sekali kerana masing-masing berebut untuk merasai ikan-ikan segar yang di masak.
Malam tersebut tiada apa sangat aktiviti kami kecuali ada sesetengah kalanagan pemancing tegar dari kumpulan aku yang tidak berputus asa cuba menaikkan ikan-ikan dari Sungai kejar. Namun hasilnya juga tidak seberapa. Hanya beberapa Lampam dan Baung sahaja yang naik. Malam di hulu Royal Belum ini memang cukup sejuk sekali, tambahan pula apabila angin bertiup, masing-masing cuba mencari perlindungan di sebalik kehangatan tubuh rakan-rakan. manakan tidak semuanya tidur bergelimpangan di ruang bawah bot.Esoknya lebih kurang jam 9.30 pagi, kami mula bergerak balik dan singgah di beberapa lubuk yang terdapat di pertengahan jalan. Toman yang di harap masih juga tidak kunjung tiba. semua jenis umpan telah di cuba, masih juga belum berhasil. Anak Keli, anak ikan kap, cacing, buah sawit, tepung, cengkerik, semuanya telah dicuba. Mungkin rezeki tidak menyebelahi kami pada trip kali ini. Jika ada rezeki mungkin di lain masa kami akan datang lagi ke sini.
Perjalanan pulang aku sempat singgah di perkampungan orang asli dari suku Jahai yang mendiami sekitar Tasik Banding. Sempat jugaklah memberi sumbangan pakaian baju dan seluar. Pada mulanya malu-malu tapi akhirnya ramai yang datang mengkerumuni kami. Aku kagum dengan fesyen rambut anak-anak gadis orang asli ini, jenis fesyen orang Negro.
Akhirnya perjalanan kami tiba juga jeti tasik banding setelah perjalanan selama 6 jam. Setelah bersalaman dengan tekong bot kami bergerak pulang semula ke Penang. Pengalaman berada dalam rumah bot ini merupakan satu catatan pengalaman yang indah sekali, walaupun ada yang merasa boring tak tau nak buat apa selain mancing, tapi pengalaman ini patut di cuba juga oleh setiap insan yang minatkan outdoor.

Abu Mansur said...

mcm best je tempat nie, berapa kos seorang

kayrol said...

tak mahal mana pun,kutipla dlm rm 200 sorang

afqh said...

apa lagi aktiviti yang ada kat sini

kayrol said...

kat sini mcm-mcm boleh buat, kalau nak mancing ker, tgk raflesia, melawat kaum asli dr suku Temiar, main tubing, khemah, treking, pendek kata mcm-mcm laH....

Naramas Aman said...

Memang menarik tempat ni...saya ingat utk family reunion, ok kot...saya pun ada entri ttg Hutan Belum ni dlm blog saya, ce tengok ...http://nota-kembara.blogspot.com/search/label/MALAYSIA%20-%20Perak%20%28Hutan%20Belum%29

Unknown said...

assalam.boleh bagi contact no owner houseboat.dia bagu bot kecik berapa

nina said...

boleh tau bas apa (nama company) dari bukit mertajam tuh?

Unknown said...

salam bole bg x no phone owner houseboat tu....urgent sgt

bunga dalam kacha said...

salam.

boleh share no contact utk book houseboat tu?