Thursday, December 11, 2008

Gunung Yong Belar (2181 m)

Trip ni penuh mendebarkan. Apa tidaknya sekejap jadi, sekejap tak jadi, pas tu jadi balik. Trip ni sebenarnya dirancang lebih kurang 2 bulan lamanya. Pada mulanya tarikh terpaksa ditunda dan kami mendapat tarikh baru iaitu 30 Nov hingga 1 Dis 2008. Member2 kata masa tu time hujan, tapi lantaklah gian nak naik Gunung punya pasal pi jugaklah.

Apabila dapat tarikh cantik aku roger Guide dari SOS En. Sahlan. Ok dia pun ON jugak tapi katanya rakan lain yang akan bawa naik. takpalah asal ada guide. Punyalah lama buat persediaan, akhirnya masa yang ditunggu-tunggu tiba juga. Maghrib 29 Nov sms kuterima dari Lan katanya emak kepada guide yang nak bawa kami jatuh sakit dan terpaksa masuk ICU. Jadi guide tersebut terpaksa pulang ke kampungnya di Johor. Alamak, rasa frust giler masa tu. Apa tidaknya barang-barang semua dah beli dan kelengkapan semua dah ready...cuma tunggu masa jer.

Aku tak bagitau rakan-rakan lain lagi, biarlah dulu sebab Lan janji akan try contact membernya yang lain dulu dan janji akan telefon kemudian. kami seramai 8 orang berjanji berkumpul di Office aku jam 8 malam. Bila semua sampai aku pun bagitaulah dia orang akan masalah yg sedang dihadapi....jelas terpancar sedikit kekecewaan di wajah masing-masing. Akhirnya kami buat keputusan akan bergerak juga ke cameron tak kira ada guide atau tidak dan perancangan tentatif nak naik Gunung Swettenhem dan bersiar di Cameron sahaja. jam 9 malam kami bergerak ke cameron dan sampai jam 1.30 pagi di surau Kg. Raja.

Nasib kami baik malam tu sebab masa berkemas barang untuk tidur di surau Kg. raja terdapat satu kumpulan dari UTM Skudai yg baru turun dari Yong Belar. Diringkaskan cerita kami dapat guide dari grup dia orang tu dan setuju untuk bawa kami naik Gunung Yong Belar. Malam tu aku tidur dgn puas sebab dapat jugak naik Gunung Yong Belar.

30 hb Nov 2008. Aku mula dengan menaiki 4x4 sewa dgn kadar RM 20 pergi balik dari Surau Kg. raja ke Dam tempat mula trek ke Gunung Yong Belar. Cuaca pagi tu memang cukup cantik. Kami mula treking jam 10 pagi dan sampai di Pintu Rima jam 11 pagi. Rest kejap dan mula treking ke Kem Tudung Periuk selama 2 jam. Makan tgh kat situ. Jam 1.30 mula k\gerak ke Kem Kasut pulak. Masa ni hujan mulai turun. Sejuk giler. Hujan yg turun menambahkan lagi teruknya trek kami yang memang dah berselut. Banyak kali jugaklah aku terjatuh. Kami tiba di kem Kasut jam 4.30 petang. Hajat hati memang nak pasang khemah dan terus ke puncak tapi disebabkan masing-masing dah kesejukan semua ambil keputusan esok sahajalah kita naik ke puncak. Bukan apa kalau naik puncak terus pun bukannya dapat tgk view sebab kabus penuh menutupi view di puncak.

Malam tu kami tider dgn puasnya. Jam 9.00 lagi semuanya dah lena. Makan malam yang dimasak pun tak der selera nak makan sebab masing2 kesejukan. Keesokan harinya jam 8.00 pagi setelah kemas semua backpack dan flysheet kami terus ke puncak dan best dapat tgk view puncak Korbu dari puncak Yong Belar. Mengikut guide kami iaitu Adi banyak puncak lagi dapat dilihat sebenarnya tapi ditutupi oleh kabus.

Setelah ambil gamnbar sebagai kenangan lebih kurang, kami pun terus terun ke Kem Kasut balik. Perjalanan ke puncak 1 jam sahaja. Turun pulak dalam 45 minit. Ambil barang terus shoot ke Kem Tudung Periuk dan ambil masa 2 jam, save 1 jam masa naik kemarin. Rest 10 minit shoot terus ke Pintu Rimba lebih kurang 1 jam setengah dan sampai balik ke Dam setengah jam kemudian. Secara keseluruhannya Trip kami kali ini dikatakan paling berjaya walaupun penuh rintangan pada mulanya.

Mungkin pada lain masa aku akan kembali lagi kesini dan pada kali ini mungkin bukan pada waktu musim hujan. Thank pada semua rakan yang sama-sama bersusah payah mendaki bersama. Aku, Abdillah, Ust din, Fauzi, Azwan, Mina, Fadhillah dan Salahudin. tak dilupakan Adi guide kami yang masih lagi menuntut di UIA dalam jurusan Perbandingan Agama.

azza_irah said...

tahniah...
moga kekal le blog ni..hehee