Tuesday, May 4, 2010

Minyak Vesawit Pengganti Minyak Enjin

Pernah dengar tak orang guna minyak masak buh dalam minyak enjin kereta or motor.

Pada mulanya aku pun kurang nak percaya, tapi salah seorang rakan aku bercerita dengan nada bersungguh-sungguh bahawa seorang rakannya telah melakukan perkara yang sama. Kereta Camry lagi tu.
Aku pun terdetik perasaan nak mencuba, tapi aku nak cuba buh kat aku punya Motor Karisma dulu la. Akhirnya aku pun keluar pergi cari minyak Vesawit sekilo.
harga RM 3.30 sahaja.Pastu pergi cari pulak Oil Treatment. Harga RM 9.90. Tapi minyak Oil Treatment ni guna 1/3 sahaja.

Lepas semua barang dah cukup aku pun mulakanlah ujikaji aku petang tadi, Mula-mula buang dulu semua minyak enjin yang lama. Lepas habis keluar masukkan minyak Oil Treatment 1/3 ataupun lebih kurang 100 ml. Ni sukatan untuk tukar minyak enjin motorlah.

Lepas tu masukkan pula minyak masak Vesawit ikut sukatan, kiranya secukup rasalah. Setelah selesai bolehlah test motor tu.

Alhamdulillah aku test motor aku petang ni tiada masalah. Kos puin murah tak sampai RM 5 pun. Untuk sukatan bagi kereta Oil Treatment tu letak 1 tin terus. Tapi setakat yang aku tahu hanya kereta jenis pakai minyak Petrol sahaja boleh guna cara ni.

Jadi selamat mencuba, tapi tiada jaminan dari aku kalau berlaku apa-apa pada kenderaan anda.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails