Monday, October 25, 2010

Pulau Perhentian

Salam buat semua.......
Hari ni nak kongsi sikit pasal info tentang Pulau Perhentian......
Catatan pada kali ini adalah hasil daripada percutian tugas aku ke Pulau Perhentian pada beberapa minggu yang lalu.Dipendekkan cerita Pulau Perhentian ni kalau nak pergi ke sana boleh menaiki bot laju daripada jeti Kuala Besut, Terengganu. Satu lagi jeti ialah di Pantai Tok Bali, Kelantan. Untuk ke Pulau Perhentian dia tak sama macam kita naik feri ke Pulau Langkawi.Lagi satu kalau nak pergi ke Pulau Perhentian ni pula dia bukannya boleh pergi pada sepanjang tahun. Pulau Perhentian ditutup pada hujung bulan 10 dan di buka semula pada awal April. Pada tahun 2010 ni Pulau Perhentian ditutup bermula pada 25.10.2010. Ini adalah kerana kat sini ianya terpengaruh dengan angin Monsun, di mana laut bergelora dan berombak besar. Kesemua chalet-chalet di sini ditutup, begitu juga dengan penduduknya yang tak keluar ke daratan. Pada waktu ini penduduk akan mencari dan menyimpan bekalan makanan dan bahan mentah untuk tempoh 5 bulan tersebut.
Pulau Perhentian ini memang cantik dan pada tahun ini Pulau Perhentian menduduki tempat keempat tercantik dari segi panorama keindahan pulau dan juga keindahan dasar laut.
Pulau Perhentian terdiri dari dua pulau yang dikenali Pulau Perhentian Besar dan Pulau Perhentian Kecil.Jika anda bercadang bercuti ke Pulau Perhentian ini seeloknya layari Internet terlebih dahulu untuk mencari pengusaha-pengusaha chalet untuk penginapan anda di sana. Ini kerana jika anda datang tanpa menempah chalet terlebih dahulu takut ada yang kempunan nanti chalet tak der atau dah penuh. Pulau Perhentian memang amat popular di kalangan pelancong asing.
Dikawasan Jeti Kuala Besut juga banyak menempatkan pejabat-pejabat ejen pelancongan. Anda boleh bertanya dahulu di pejabat-pejabat ini untuk mendapatkan penginapan dan juga bot ke sana.

Sekian.....


2 comments:

afqh said...

apa aktiviti kat sana selain snorkeling & diving

Unknown said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



LinkWithin

Related Posts with Thumbnails