Tuesday, February 1, 2011

Harapan buat Kerajaan Malaysia

Melihatkan akan kegusaran dan kegelisahan kebanyakan ibu bapa dan waris yang mempunyai anak-anak dan keluarga di bumi Arab Mesir membuatkan aku terpanggil untuk mencoretkan sedidit entry tentang bumi Islam Arab yang sedang di landa musibah sekarang ini.

Bumi Arab yang dahulunya aman kini berada dalam keadaan darurat dan kacau bilau. Semuanya adalah disebabkan desakan dan permintaan rakyatnya yang mahukan Perdan Menteri sekarang iaitu Hosni Mubarak supaya berundur diri ataupun dengan kata lain meletakkan jawatang yang telah dipegangnya hampir 30 tahun.

Mungkin rakyat Mesir mahukan perubahan dan mereka merasakan telah terlalu lama berada di bawah pemerintahan Hosni Mubarak. Akibat dari tunjuk perasaan yang dilakukan oleh penduduk dan rakyat Mesir itu menyebabkan beberapa nyawa rakyatnya telah menjadi korban. Kita tidak mahu lebih ramai lagi rakyat Mesir menjadi korban ekoran kedegilan pemimpin mereka ini untuk berundur diri.

Kacau bilau berlaku di sekitar Kaherah dan merebak ke beberapa bandar berdekatan. Yang turut menerima akibat dan kesannya ialah lebih 10 ribu orang rakyat Malaysia yang berada di sana. Rata-ratanya terdiri daripada para pelajar malaysia yang sedang belajar di sana. Yang menyedihkan lagi sekarang ini kekurangan bekalan makanan dan minuman disebabkan kesusahan untuk mendapatkan bekalan.

Ibu bapa pelajar dan waris di Malaysia begitu gusar dan risau dan akibatnya ibu pejabat berita menjadi sasaran kegusaran dan kemarahan mereka yang meminta kerajaan Malaysia segera bertindak untuk membawa segera pelajar-pelajar Malaysia ini keluar dari bumi Mesir. Langkah awal kedutaan Malaysia di Mesir untuk mengumpulkan pelajar Malaysia ditempat-tempat tertentu adalah di puji dan sedikit sebanyak dapat meredakan kegusaran ibu bapa ini.

Namun dari sehari ke sehari keadaan di bumi Mesir semakin meruncing. Kacau bilau berlaku di mana-mana. Kesusahan untuk mendapatkan bekalan makanan menjadi masalah utama. Banduan ramai yang sudah terlepas dari penjara. Jadi rasanya sudah sampai masanya kerajaan Malaysia bertindak segera membawa keluar atau lebih baik lagi membawa pulang rakyat Malaysia ke bumi Malaysia.

Semoga harapan ini dan harapan seluruh rakyat Malaysia dan sudah tentunya harapan seluruh ibu bapa yang anaknya ada di bumi Mesir supaya kerajaan Malaysia segera bertindak bijak membawa pulang rakyat Malaysia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails