Sunday, October 20, 2013

Trip to Bandung....Jakarta

Sempena cuti sekolah bulan 11 ni, aku bersama isteri telah merancang satu trip ke Bandung dan Jakarta. Maka kami berdua pun telah menggoogle lah di laman sesawang... Habis dari satu ke satu blog kami jelajah untuk mencari seberapa banyak info tentang Bandung dan Jakarta ini.

Pencarian utama kami ialah untuk melihat terlebih dahulu tentang berapa hari kesesuaian untuk berada di sana dan tempat-tempat menarik untuk dilawati serta tempat shopping dan hotel yang sesuai. Susah juga pada mulanya untuk membuat keputusan terutamanya tentang tempat penginapan. Fokus kami ialah untuk mencari hotel yang berdekatan dengan tempat shopping di mana tidak memerlukan banyak sangat pergerakan dengan teksi ataupun Pak Supir.

Memandangkan trip kami ini bukannya pergi dengan pakej ataupun menempah Pak Supir untuk bergerak ke sana sini, maka perancangan yang rapi serta teliti haruslah dibuat. Ini barulah dinamakan backpacker budget.

Setelah puas bertanya pada Pak Google akhirnya keputusan di buat untuk tinggal selama 3 malam di Bandung dan 2 malam di Jakarta, Tempahan tiket AA pun di buat.
 

Tiket flight kami pergi balik lebih kurang RM 400.  Perjalanan dari KL - Bandung dan balik dari Jakarta - Penang. Kos tambang flight tidaklah terlalu murah dan tak terlalu mahal. Ini kerana kami tempat pun dalam jangka masa 40 hari sebelum bertolak.

Tentang tempat penginapan pulak, ini yang menjadi masalahnya. mana satu nak pilih tempat yang sesuai. Daripada review tentang hotel yang di buat oleh pengunjung sebelum ini, ada yang baik dan ada juga review yang buruk. Susah juga nak buat pilihan. Namun begitu akhirnya aku memilih hotel Kenangan di Bandung. Kos bilik RM 90 semalam. Katanya dekat sahaja dengan pasar Pekan Baru. Di Jakarta pula aku menempah di Hotel Thamrin Condotel berdekatan pasar Tanah Abang. Harga sini pula aku dapat RM 115 melalui Agoda.

 
 
 
 

Hotel kenangan tempah melalui email sahaja.
Hotel Thamrin tempah melalui Agoda.

Untuk perjalanan dari Bandung ke Jakarta, kami telah membuat keputusan untuk menaiki keretapi Argo Perahyangan. Dari info yang dapat melalui google kos keretapi sekitar RM 20 sahaja sehala dan mengambil masa  selama 3 jam setengah. Not Bad sangatlah kan. Perjalanan dengan kereta  atau teksi pula mengambil masa hanya 2 jam. Namun yang aku pasti perjalanan dengan keretapi ini menjanjikan satu pengalaman dan pemandangan yang indah.

Nantikan sahaja nanti catatan perjalanan backpacker kami yang seterusnyai....Mungkin tahun depan boleh buat open trip ke Bandung pula.  Jadi cik Kak-cik Kak di luar sana, tahun depan jom kita ke Bandung pula...


 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails