Wednesday, February 18, 2015

Cameron Ride 72 km

Tanggal 31 Januaari hingga 1 Februari 2015 yang lalu kumpulan Pengayuh tegar Pusat Kokurikulum Pulau Pinang sekali lagi cuba mencabar ketinggian mendaki mengayuh mencabar ketinggian bukit bukau menghala ke Tanah Tinggi Cameron. Trip kali ini disertai seramai 16 orang riders dengan menggunakan basikal jenis MTB kesemuanya. Backup Car pula sebuah Exora yang dipandu oleh isteriku sendiri, sebuah Hilux Pusat Kokurikulum dan sebuar Ford Ranger baru.

Kami memulakan kayuhan atas sedikit sahaja dari kawasan kuari di Simpang Pulai jalan menghala ke Cameron. Ini bagi mengelakkan bahaya lori pasir dan batu yang keluar masuk dari kawasan kuari. Permulaan kayuhan semua muka berseri dan bersemangat berkayuh.
 Berhenti rehat sekejap penat layan trek yang sentiasa mendaki. Kena layan rentak sendiri tak boleh sangat nak ikut kawan punya rentak kayuhan.
 Walau panas lit-lit semangat memang amat membara cuba mendapat lesen Cameron.

 Ini team hebat-hebat semua, berenti rehat sekejaplah tu.


Rest lagi, ambik tenaga.
 Tu dia melantak 100 plus. Memang tenaga kaw-kaw lah lepas ni.
Tengah nazak berenti rehat di bawah sign board Selamat Datang ke Cameron.
 Yes aku berjaya sampai di sini. Tak jauh dah tu....ada lebih kurang 20 km jer lagi.
 Tu dia terterap rebah ke bumi. Matahari lit-lit atas kepala. Masa ni dah pukul 12 tengahari.
 Geng belakan, depa kata 6 Jahanam. Mendaki ke stage terakhir ke puncak tertinggi di Cameron.
Depan Hotel Arandanowa. Hotel baru di Cameron ni. Sampai kat sini meter basikal dah cecah lebih kurang 55 km dah. Kami sampai lebih kurang jam 6 petang haritu di Homestay di kawasan Brinchang. Malam tu semua tido nyeenyak kepuasan setelah berjaya menawan Cameron.
 Ni pic masa nak turun dah pada keesokan harinya. Setelah puas beli sayur sedikit sebanyak untuk bekalan di rumah kami mula downhill bermula dari stesyen minyak BP yang baru sebelum simpang turun ke Kampung Raja.
 Semua dok syok nak downhill...cuaca pagi tu pulak masih sejuk.
 Alhamdulillah berjaya juga mendaki dan menurun dari Cameron dengan selamatnya.  Tahniah semua kepada rakan sepasukan yang telah menjayakan trip kali ini. Lepas ni bulan 4 nanti kita tawan fraser Hill pulak. Tunggu ya......


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails