Friday, April 17, 2015

Panduan merancang sendiri trip mendaki Gunung Kinabalu

Kali ni nak kongsi sekali lagi tentang bagaimana nak merancang sendiri trip ke Gunung Kinabalu. Ramai orang mempunyai impian untuk mendaki Gunung Kinabalu. tetapi ramai yang terpaksa melupakan hasrat tersebut disebabkan kos yang tinggi dan mungkin tidak punya teman untuk mendaki bersama atau ada sesetngahnya tak tahu sumber mana nak guna untuk merealisasikan impian mereka.

Kali ini saya akan cuba kongsi sedikit pengalaman saya yang telah merancang sendiri trip ke Gunung Kinabalu sebanyak 5 kaali. Manisnya trip yang dirancang telah saya rancang secara sendirian hanya berbekalkan sedikit bantuan dari pak Google. Internetlah yang banyak memberikan sumber dan maklumat kepada saya untuk mengatur sendiri perjalanan ke Gunung Kinabalu malah juga dapat saya jadikan sebagai sedikit pendapatan tambahan.

Baiklah jom kita mulakan sceritera saya.......Kita pergi step by step ok.....
Pertama:
Untuk mendaki Gunung Kinabalu korang perlu menempah terlebih dahulu tempat untuk mendaki. Kotrang boleh hubungi Sabah Santuary Lodges (SSL) ditalian +60 88-308 914.Untuk menempah tempat untuk mendaki anda mestilah membuat perancagan 6 bulan sebelum tarikh mendaki sebenar. Ini kerana untuk merancang sendiri kita perlu menmpah awal kerana hanya ada sedikit sahaja tempat untuk pendaki yang menguruskan sendiri pendakian mereka. Kebanyakan kuota telah diambil oleh syarikat-syarikat pelancongan.  
Selain menelefon anda juga boleh membuat tempahan dengan menghantar email ke nfo@suterasanctuarylodges.com.my. Dalam email tersebut anda nyatakan bilakah tarikh pendakian, jumlah peserta dan laluan yang ingin dipilih samada pintu Timpohon atau Mersilau. Laluan Mersilau jaraknya 2 km lebih jauh dari Timpohon. Selalunya kita ambil pakej 3 hari 2 malam dimana sehari di Kinabalu Park dan sehari lagi di Laban Rata. Namun begitu kita boleh juga ambil pakej 2 hari 1 malam dengan hanya tido 1 hari di Laban Rata. Hari pertama kita boleh mnginap dimana-mana chalet dan resort sekitar Kundasang.

Kedua:-
Setelah kita berjaya mendapat tempat untuk mendaki Kinabalu. Kita seterusnya harus membuat tempahan tiket kapal terbang. Untuk menjjimatkan kos selalulah survey masa mana syarikat penerbangan membuat promosi tiket murah. Untuk melicinkan pergerakan, dapatkan tiket pada awal pagi sewaktu bertolak dan a,bil tiket lewat petang sewaktu balik. Masa yang praktikal sekali untuk trip mendaki Kinabalu ialah 5 hari 4 malam.Kalau tiada cuti yang panjang cukup juga 4 hari 3 malam. tentatif lebih kurang macam ni,
Day 1 - Bertolak dengan flight pada sebelah pagi, Terus bertolak ke Kinabalau Park, singgah dulu di pejabat Kinabalu park untuk uruskan urusan permit dan bayaran., seterusnya jalan2 di Kundasang agaupun rilek.
Day 2 - Mendaki naik ke Laban Rata, Rehat
Day 3 - Mendaki ke puncak, seterusnya turun ke starting point kembali, Bertolak ke Kota KInabalu.
Day 4 - Jalan-jalan di Kota Kinabalu, boleh pergi ke Pulau Manukan dan Pulau Sapi.
Day 5 - Bebas di Kota Kinabalu, Flight balik pada sebelah petang.

Ketiga:-
Setelah urusan tempat mendaki dan tiket flight telah selesai, maka kita perlu cari pula tempat penginapan di Kundasang pada hari pertama dan di Kota Kinabalu pada hari ketiga dan keempat. hari kedua dah masuk dalam pakej dengan SSL.

Keempat :-
Kita juga perlu mencari transport. Transport dari Airport ke Kinaabalu Park dan balik ke Kota Kinabalu kembali, dan sewaktu  sepanjang kita di Sabah. Kalau ahli tak ramai kita boleh sewa Van sahaja. Just google sahaja van sewa di Kota Kinabalu, banyaaklah keluar nombornya nanti.

Mudah sahaja kan, itulah empat step yang anda perlu ambil untuk mengatur sendiri pendakian ke Gunung Kinabalu. selepas itu buatlah latihan mendaki sekerap mungkin bagi mempersiapkan diri anda.

Perlu diiingat juga sewaktu anda membuat tempahan dengan SSL, anda perlu membayar depositseperti yang diminta oleh pihak SSL dalam tempoh seminggu setelah tempahan anda confirmm. Bakinya adalah dibayar 2 bulan sebelum tarikh mendaki sebenar.

Setakat itu sahaja perkongsian dari saya, selamat mendaki semuaa.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails