Monday, March 7, 2011

Pulau Jerjak Jejak Warisan Sejarah


Pulau Jerjak sebuah pulau kecil yang terletak di selatan Pulau Pinang. Ramai di kalangan kita dahulunya mengenali Pulau jerjak sebagai sebuah pulau tempat tinggalan ataupun kuarantin bagi pesakit Kusta. Pulau Jerjak mempunyai keluasan seluas 362 hektar. Dahulunya juga merupakan pusat penempatan bagi banduan yang di buang negeri.

Pada tahun 1910 pulau Jerjak telah dijadikan pusat kuarantin bagi pendatang yang dating ke Pulau Pinang. Pada tahun 1930 an pula sebuah hospital telah di bina bagi pesakit kusta. Pada tahun 1969 pula pusat pemulihan pesakit kusta ini telah dijadikan pusat penjara keselamatan tertinggi dan telah mendapat nama jolokan sebagai ‘Alcatraz Malaysia’. Namun bagitu pusat ini telah di tutup pada tahun 1993.
Jolokan nama panggilan yang tidak enak di dengar tentang Pulau Jerjak akhirnya pihak kerajaan telah beruasaha untuk mengubah imej Pulau Jerjak. Pada tahun 2000 beberapa pembangunan telah dimulakan di pulau ini. Sebuah resort dan spa telah didirikan. Akhirnya pada tahun 2004 Jerjak resort dan Spa akhirnya siap di bina.

Kini Pulau Jerjak telah bertukar imej dari sebuah pusat tahanan penjara, pusat pesakit kusta dan pusat tahanan banduan yang di buang negeri kepada sebuah pusat peranginan yang bertaraf antarabangsa. Pulau ini boleh dikunjungi dengan menaiki feri yang terdapat di bayan Lepas. JIka kita berkereta dari tanah besar melalui Jambatan Pulau Pinang kita harus membelok susur keluar ke kiri keluar dari jambatan dan hanya beberapa minit sahaja kita akan sampai disatu selekoh kiri menuju ke jeti ini. Terdapat satu papan tanda besar di sini.
Di Pulau Jerjak terdapat berbagai kemudahani yang menarik seperti chalet, dewan, swimming pool, kafe dan macam2 lagi. Dari segi aktivitinya pula seperti karaoke, bola tampar, wall climbing, flying fox,, basikal, jambatan gantung, spa, berbasikal, memanah dan bermacam lagi. Bagi mereka yang hendak berbulan madu di sini adalah tempat yang sesuai sekali bagi mereka yang dahagakan ketenangan dan kedamaian.
Untuk ke Pulau ini hanya mengambil masa selama 10 minit sahaja dengan menaiki feri dari jeti Bayan Lepas ke Jeti Pulau Jerjak. Baiklah selamat bercuti ke Pulau Jerjak untuk satu lagi pengalaman menarik bagi diri anda.

Alamat Jerejak Resort and Spa
Jerejak Resort and Spa
Zone 4, Mk. 13, Pulau Jerejak,
Karung Berkinci 203
11900 Bayan Lepas,
Penang, Malaysia
Tel: 604-658 7111
Fax: 604-659 7700

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails