Tuesday, June 19, 2012

Program Taman Laut Pulau Redang

Kali ini aku bawak trip pelajar Sekolah Menengah Peringkat Negeri Pulau Pinang seramai 50 pelajar dan 30 orang Jurulatih termasuk Pengarah Pelajaran Negeri Pulau Pinang sekali. 
Gambar atas ni sedang menunggu masa feri tolak iaitu pada jam 10.30 pagi kat Jeti Syahbandar, di tengah-tengah pekan Kuala Terengganu.
Kos feri ke Pulau Redang ialah RM 40 untuk pelajar sekolah dan RM 70 untuk dewasa.
Ni pulak on the way dari jeti Pulau Redang ke Pusat Kokurikulum Cawangan Redang tempat penginapan kami selama 3H 2M disini.


Sesi taklimat awal semasa baru tiba di Pusat Kokurikulum. Pusat Kokurikulum dikhaskan untuk penginapan para pelajar dan pengunjung dari kalangan warga Pendidikan seluruh Malaysia.
Briefing tentang aktiviti Snorkeling dan water confident. Taklimat keselamatan perlu disampaikan sebelum para pelajar turun dalam air.
Sesi regangan sebelum turun air.
Memang cantik pantai Teluk Dalam ni, airnya cukup tenang sekali, amat sesuai untuk bagi yang baru nak berjinak-jinak dengan air ni.
Jangan takut dik, bukan senang nak mai Pulau rewdang ni.
Ikan Nemo, wah cantik tak, memang indah sekali ciptaan Tuhan.
Balik sesi pemanas badan, naik lori ramai-ramai.....Satu pengalaman baru bagi para pelajar.
 Malam pertama, para Jurulatih dan Tuan Pengarah, pergi mencandat sotong, rezeki mereka memang murah, dapat lebih kurang 30 kilo sotong malam tu, Apa lagi kami yang kat darat ni terus menyediakan bara api untuk sesi bakar sotong.

Inilah bentuk kapal yang dinaiki oleh para pelajar dan Jurulatih semasa sesi "Round Island". Sarat ngan penumpang, dah macam pelarian Vietnam la pulak.
Destinasi pertama hari kedua, lawatan ke Pusat Pemuliharaan Penyu Chagar Hutang. Kat sini telur-telur penyu di jaga dengan rapi daripada pemangsa-pemangsa terutamanya manusia.
kak Suzana sedang memberikan taklimat mengenai pusat ini.
Tak sangka satu lagi pengalaman baru yang dialami oleh para pelajar, iaitu Spa Udang. Berjalan sedikit ke dalam kawasan hutan kawasan pemuliharaan penyu ini para pelajar akan menemui satu kawasan takungan air yang mana terdapat anak-anak udang yang banyak yang akan menggigit kaki anda.
Inilah buktinya anak-anak udang di kawasan "Spa Udang" ini.
Sempat jugak buat 1 dive di kawasan Pulau Paku. Jadilah buat menambahkan log book.
Sayonara jumpa lagi lain kali.....bye...

1 comment:

PaperLama said...

macam mana nak tempah penginapan pusat koko cawangan pulau redang?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails