Monday, December 5, 2016

Penang Bridge International Marathon

Tanggal 27 November 2016, buat pertama kalinya setelah aku berhijrah ke Pulau Pinang selama 20 tahun ini, Inilah kali pertama aku register untuk masuk Penang Bridge International Marathon. Sebelum ini hanya dengar dan buat-buat dekk jer acara seperti ini. Memang ramai juga kawan2 masuk sebelum ini tapi diri ini tak pernah pun terlintas untuk ikur serta sebelum ini.
 Aku telah register untuk acara Half Marathon 21 km yang akan mula pada jam 3.00 pagi. Maka akupun bersama adik bongsuku yang register 10 km telah meniki motor bertolak dari rumah pada jam 12.00 pagi. Kami melalui jambatan kedua kerana jambatan pertama telah tutup bermula jam 12.00. Bila kami sampai acara Full Marathon telahpun bermula pada jam 12.00 pagi.

Kami tak dapat nak menghampiri kawasan Quensbay kerana jalan masuk telah disekat oleh Polis dan kami terpaksa menapak lebih kurang 2 km untuk sampai ke kawasan Quensbay Mall. Boleh tahan jugaklah jauhnya.

Aku telah bersedia di kelompok paling hadapan sekali bersama runner2 lain. Gaya seperti juara tak nak kalah tu. Bukannya apa dok depan ni senang tak susah nak mengelak runner2 lain nanti. Almaklumlah ada dekat 10 ribu runner yang masuk sama ni.
 Permulaan larian pagi itu, terasa memang macam longlai sekali, rasa tak boleh nak push. Aku memperlahankan larian dalam 5 km pertama. Rasa mental nak berenti saja. Tapi teruskan perlahan-lahan. Tapi akhirnya tak tahan daulat berenti dulu sekejap berjalan.

Melepasi 5 km pertama menghampiri kawasan ikan bakar tepi Highway tu rasa selesa sikit dapatlah lari lebih laju sikit dan cuba memotong beberapa runner lain.

Masa ni ramai dari runner 42 km yang jenis lari rilek dapat aku potong. Menghampiri 10 km dan patah balik di pusingan di Medan Selera tepi Highway tu aku berhenti lagi ambik nafas. Mana sahaja ada water station memang wajib berenti minum ayaq dulu.
Kemudian aku menghampiri kawasan jambatan , cuba tak berhenti tapi slowkan pace dan kuatkan mental supaya tak berhenti awal dan teruskan larian menaiki jambatan. Masa kat atas jambatan ni happening betul dengan sorakan dari petugas2 yang dibahagian water station.

Kemudian buat pusingan patah balik di atas jambatan dan nampak sign board lagi 5 km. Lega rasanya, kini cuma perlu bertahan sahaja dan teruskan larian seperti biasa dan berhenti apabila penat.


  Setelah berhempas pulas tu akhirnya aku berjaya juga sampai digarisan penamat dengan masa yang agak merosot dari larian sebelum ini iaitu 2 jam 19 minit. Rasanya dapat mengagak berada antara kelompok hadapan jugalah tu.
 Pergi ambil Medal di kaunter dan terus cari port baik untuk istirehat. Masa tu jam baru pukul 2.30 pagi. Adikku Hadi masa tu tengah istirehat menunggu gilirannya pula untuk berlepas pada jam 6.30 pagi.
 Alhamdulillah pengalaman pertama larian Jambatan ini memang amat mengujakan sekali. Nampak sangat profesional penganjur dalam menguruskan acara. Namun ku dengar ada jugalah dsas-desus runner yang tak puas hati. Sudah pastilah dalam jumlah puluhan ribu runner pagi itu ada yang tak puas hati.
 Ni medal yang aku terima. Saiznya besar sikit dari kategori 10 km dan kecik siit dari 42 km. Kira saiznya sedang2 saja.

 Kemudian aku dan beberapa teman kami yang lain dok melepak kat kawasanpenamat melihat dan memberi support kepada runner-runner lain yang baru sampai.

 InsyaAllah tahun depan akan aku join lagi event ni dan sudah pasti tahun depan acara Full Marathon 42km akan aku register. Bukan nak menang hadiah pun tapi best dan puas hati bila dapat sampai digarisan penamat dalam catatan masa yang memang boleh dibanggakan.



Inilah catatan masa rasmiku. Tengok tu no. 346 dari 4557 runner yang tamat dalam Cut Of Time(COT) yang diberikan iaitu 1 jam setengah.










No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails