Thursday, November 10, 2011

Loan Peribadi

Nak kongsi sikit berkenaan selok belok buat loan. Tentu antara kita selagi bergelar insan kat muka bumi ni dan bukannya datang dari kalangan anak Jutawan atu orang kaya-kaya, tentu kita tak lekang dari hal-hal loan meloan. Kalau setakat kerja gomen ataupun swasta tu mesti tak boleh lari punya. Sampai masa pasti kita akan kesuntukan wang dan akan mencari bank-bank yang boleh bagi kita loan dengan kemampuan gaji kita.
.
Apa yang aku nak share kat sini ialah tentang apa yang berlaku kat aku hari ni. Sebenarnya aku memang dah ada 2 loan yang sedang aku tanggung. Satu dengan Bank Rakyat dan satu lagi Agro Bank. Jadi petang tadi pergilah aku kat satu cawangan bank Rakyat ni mintak nak buat Overlap loan yang lalu dan aku buat dlm 100K. Jadi untuk buat Overlap , kalau pinjaman lalu dari bank sama takder masalah, Yang menjadi masalahnya bank yang satu lagi tu. Dalam kes aku ni loan dari Agro Banklah. Apa yang kita kene buat ialah kita kene mintak penyata baki terkini pinjaman kita.
.
Masalahnya timbul bila nak mintak statement bank ni, punyalah payah dia nak bagi. Katanya bank cawangan tak boleh keluarkan penyata bank kepada peminjamnya. Kalau nak kene berhubung terus dengan cawangan yang mana kita buat loan dulu. Teruklah macam ni kalau aku nak kene balik kampung pulak ambik statement tu. Loan Agro bank ni dulu aku buat kat cawangan Tanah Merah Kelantan. Ada sesetengah kawan aku kata, ada sesetengah bank yang mintak bayaran RM 50 untuk keluarkan penyata ni. Aik siap buat bisnes pulak. Padahal setakat print saja penyata yang ada kat dalam Komputer tu. Bukannya susah mana pun dan bukannya makan modal apa pun, setakat print sehelai dua page saja. teruk betullah bank-bank sekarang ni.
.
Berbalik pada kisah aku ni, terpaksalah aku telepon Agro Bank cawangan Tanah Merah Kelantan mintak dia orang untuk hantar kat aku penyata tu. Nasib baik Agro bank ni tak mintak kat aku RM 50 sebagai caj. Yang syoknya bila aku semak kedudukan loan aku kat cawangan kat Penang ni, dia kata aku punya loan tu dah selesai sebenarnya, tapi Angkasa masih potong lagi. Ni la yang masalahnya kalau dah abis potong, dahlah jangan dok buat potongan lagi. Buat susah aku nak buat loan baru jer....sebabnya had kelayakan aku akan berkurangan jika dalam slip gaji tu tertera potongan yang lalu.
.
Jadi sebagai pengajarannya ialah kalau korang nak buat loan peribadi, seelok-eloknya korang buat dengan satu bank sahaja. Ini lebih menyenangkan di kemudian hari, terutamanya jika korang nak buat Overlap. Tapi kalau tak nak buat Overlap tak apalah.
.
Hari ni buat loan bukannya apa...balik Raya hari tu dok usha tanah dan rumah kat kampung, alih-alih berkenan pada satu lot tanah tu, harga dalam RM 65,000. Keluasan dalam 6500 kaki persegi. Dekat pulak tu ngan jalan raya. Rasa rugi pulak kalau tak ambik. Kalau tak nak buat rumah pun, elok pegang dulu mana tahu 4 atau 5 tahun lagi harga tanah tu boleh up naik RM 100,000. Tak ker durian runtuh namanya.....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails