Sunday, December 23, 2012

Da Nang, Vietnam

Sekejap tadi apabila melihat rancangan Destinasi Cinta Bersama Air Asia terbitan Astro Ria yang mengetengahkan Farish Aziz dan Zahrah ynag bercuti di Danang Vietnam, hati terus terdetik nak kene mai jugak kat sini satu hari nanti.

Sebelum ini memang dah ada agenda untuk buat backpacker naik keretapi dari Hanoi ke Ho Chi Minh selama 3 hari berkeretapi. Tapi nampaknya plan tu terpaksa di adjust sikit dimana kene singgah sehari dua di Danang sebelum meneruskan perjalanan ke Ho Chi Minh. Danang ni terletak  ditengah-tengah perjalanan antara Hanoi dan Saigon. Jaraknya 791 km dari Hanoi dimana kalau berkeretapi dari Hanoi tu ambik masa dekat 18 jam jugaklah.

Kalau naik kapal terbang pulak, Lapangan Terbang Antarabangsa Da Nang adalah yang ketiga selain Lapangan Terbang Antarabangsa Noi Bai di Hanoi dan Lapangan Terbang Antarabangsa Tan Son Nhat di Ho Chi Minh serta menjadi pintu masuk utama ke Vietnam. Ia terletak 2.5 kilometer dari barat daya pusat Da Nang. Empat penerbangan AirAsia ke Da Nang iaitu pada Isnin, Rabu, Jumaat dan Ahad dengan menggunakan pesawat AK868 dan AK869.

Danang ni terkenal dengan kawasan pantainya yang indah juga terdapat satu kawasan tapak warisan dunia yang diiktiraf UNESCO iaitu bandar Hoi An. Hoi An ini telah mendapat pengiktirafan dari UNESCO pada tahun 1999 lagi. Daripada apa yang aku google kejap tadi bandar Hoi An ni banyak kawasan yang menarik yang boleh diterokai, antaranya Old Town, Japanese Bridge, kilang sutera dan deretan kedai dan rumah yang dihiasi Tanglung.

InsyaAllah satu masa nanti aku akan sampai jugak disini. Masih terbayang lagi suasana keindahan pemandangan yang disaksikan dalam rancangan Destinasi Cinta itu tadi. Terima kasih Astro Ria kerana membuka idea kepadaku untuk berkunjung ke sana.

2 comments:

Naramas Aman said...

Kalau Kayrol nak ke Da Nang beritahulah saya. Kalau kena masanya bolehlah saya join.

kayrol said...

haha, boleh kak, tapi tak tau bila la lagi, ingat cuti sekolah bulan 3 nanti nak cover bangkok-laos-hanoi dulu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails