Tuesday, June 11, 2013

Panduan bagi Pemborong Kain di Vietnam

Panduan ini senagai perkongsian ilmu bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan dunia perniagaan khususnya bagi yang membeli kain di Vietnam.

Juga sesuai untuk mereka yang ke Vietnam tapi membeli dalam kuantiti yang banyak tapi tak mahu kene cukai.

Panduan ini cuba aku sampaikan ekoran daripada banyak sangat kes kebelakangan ini di mana pihak kastam Vietnam cuba mengaut keuntungan lebih dengan meng"poww" duit dari pelancong-pelancong dan peniaga yang cuba keluar dari Vietnam melalui lapangan terbang Tan So Nat, Vietnam.

Kes ini akan berlaku apabila kita nak check in "luggage" di kaunter check in, pada mulanya proses "check in" seperti biasa, seperti tiada apa yang berlaku, kemudian petugas kaunter akan memberitahu kita supaya memeriksa luggage di bilik pemeriksaan sebelah.

Apabila kita melihat beg atau bungkusan kita di tahan, kita di minta untuk berjumpa dengan pegawai di dalam untuk pengesahan.

Ketika inilah hal ini terjadi, pegawai kastam Vietnam ini akan cuba mengatakan kita membawa muatan yang lebih dan kita nak berniaga, ada masanya mereka meminta invois belian. Pda masa ini jika kita berada dalam keadaan yang gabra atau takut-takut maka dia orang akan tekan kita dan minta charge untuk pelepasan barangan tersebut. Mereka akan minta diantara RM 100 hingga RM 500. Pada mulanya mereka Nampak seperti tidak boleh bertoleransi dan akhirnya akan akur kepada suatu jumlah tertentu untuk pelepasan barangan tersebut.

Antara barangan yang akan ditrahan di bilik pemeriksaan ini ialah seperti barangan yang kita muatkan dalam beg yang terlampau besar seperti beg troli. Beg troli kecil tiada masalah tetapi jangan terlalu besar seperti beg orang baru balik Mekah tu.

Bungkusan kedua yang selalu di tahan adalah barangan yang diletakkan dalam beg palstik empat segi yang berwarna biru ataupun warna warni. Barangan yang diletakkan dalam bungkusan ini tidak kira kecil atau besar adalah selalunya terdiri daripada peniaga.

Jadi untuk mengelakkan dari barangan kita di tahan. barangan yang dibeli seeloknnya diletakkan dalam beg yang sedikit kecil dam kuantiti 2 atau 3 beg. Banyak beg tak mengapa tapi jangan terlalu besar. Dan INGAT beg plastic tu jangan sesekali digunakan.

Di pihak Kastam Malaysia pula, mereka selalunya akan tahan bungkusan yang diisi dalam beg plastik biru dan berwarna warni ini. Seeloknya juga bila hendak melepasi pihak Kastam Malaysia ini, pecahkan barangan kita pada semua orang, jangan diisi pada satu troli sahaja. Jika ditanya berapa orang pula katakana kita dalam dalam kuantiti ramai orang, jadi mereka kurang sikit nak tahan kita.

Setakat inilah sahajalah perkongsian yang dapat aku berikan, jika ada pertanyaan tentang cara nak cuba elak dari ditahan pihak kastam ini, korang bolehlah contact email aku. Ini semua sebagai panduan dan persediaan kita sahaja, kalau nak kena juga tu nasiblah yer.

Kita tak mahulah pulak nanti pergi Vietnam cadangnya nak beli kain murah, tapi bila kene charge yang tinggi, kain yang murah jadi mahal pulak...

20 comments:

Mie said...

Tip yang bagus ni bro... Maklumlah orang rumah bila menyoping ni tak ingat dunia... Selalunya beg akan beranak...

kayrol said...

Apa nak buat, dah namanya orang pompuan.....

Unknown said...

Kalau nak shopping barang2 outdoor kat mana elok ya?

kayrol said...

kalau barang outdoor, pergi cari dekat Saigon square jer...kat sana banyak baju, jaket, kasut dan sandal....

nana said...

Salam.ada trip lg nk ke vitnam? 1 kepala berapa?

nana said...

Jika ada sms 0194344930

nana said...

Salam.ada trip lg nk ke vitnam? 1 kepala berapa?

kayrol said...

salam puan marhdiah,
sorry lambat reply.
Trip ada lagi nanti bulan 11, tarikh sy belum confirm tapi rasanya sekitar 17 - 19 Nov. Kalau ada nanti sy mesej Puan.

Unknown said...

As salam. Boleh what's app ke no saya tak 0126622214
.nak Tanya tip ke Vietnam .
Tq. Radzi

Unknown said...

Salam..ada x trip ke vietnam lg?pm sya no phone nnt sya wassap..nk tnya detail dragonlady8588@yahoo.com.... Tq

Unknown said...

Salam..ada x trip ke vietnam lg?pm sya no phone nnt sya wassap..nk tnya detail dragonlady8588@yahoo.com.... Tq

Unknown said...

Salam..ada x trip ke vietnam lg?pm sya no phone nnt sya wassap..nk tnya detail dragonlady8588@yahoo.com.... Tq

Dairidihatiku said...

Siape yg nak join Ct pergi memborong ke VIETNAM...
Tarikh lawatan - FEBRUARY 2014
Rm2500.00 - Bayaran termasuk tiket pergi balik, penginapan, sarapan, lawatan tempat bersejarah dan tempat memborong....

Bole terus talipon/sms/whatsupp... 017-3864294 / 012-5313818

Unknown said...

Diarihatuku, nk ty tmpt borong biasenye kwsn mn

Unknown said...

Salam..ada wat trip g vietnam x..apa2 hal contact sy 0127827046

Unknown said...

Salam..ada wat trip g vietnam x..apa2 hal contact sy 0127827046

Myvitrd said...

Cik isteri baru balik dari sana malam tadi dengan 7 org rakan dia.. tapi malangnya tak sempat nak baca tips ni.. memang kena pau di kastam vietnam dan juga malaysia.. kastam malaysia pun kuat rasuah.. huhu.. sedih..

Unknown said...

Salam...sesiapa nak bercuti ke vietnam sambil belajar memborong boleh join group saya. Harga pakej RM 2000.00 termasuk penginapan, tiket flight, tempat tinggal 4 hari 3 malam, makanan, pergi ke tempat bersejarah dan tempat2 untuk memborong..kalau berminat boleh hubungi saya 017-3360971 @ whatsapp 011-21156319-arina

Izzwan said...

Sahabat. Kalau beg 40L tu, kalau di sumbatkan dengan kain2 atau merchandise lain,, kena kurangkan daripada 20kg ke? Kalau mcm tu ditahan tak?

Izzwan said...

Assalaamu'alaikum sahabat. Kalau beg deuter 40L dimuatkan banyak2, berat 20kg ke bawah. Di tahan x?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails