Tuesday, December 3, 2013

Trip Bandung dan Jakarta - Part 4

Untuk episode keempat ni aku just nak share pengalaman kami menaiki keretapi dari Bandung ke stesyen Gambir Jakarta. Perjalanan dari stesyen bandung ke stesyen Gambir Jakarta mengambil masa lebih kurang 3 jam. Kos dalam 70,000 Rupiah sama dengan RM 21 sahaja.

Kami mengambil train jam 3.30 dari Bandung. Keluar awal sikit dan sempat makan tengahari di dalam stesyen Bandung. Di stesyen Bandung ramai yang kerja tolong mengangkat barang. Dia orang ni pakai baju merah. Dia orang ni pandai cakap kat kita dah boleh masuk pastu terus angkat barang kita tolong hantar. Aku pun tak sempat nak buat apa, alih-alih ikut jerlah dia dari belakang. bagus gak Bapak ni tolong angkat beg aku dan hantar sampai ke kerusi. Mulanya aku hulur 10,000 rupiah, tapi dia mintak 20,000 dalam RM 6 jugaklah. Oklah tu.

Pemandangan dalam perjalanan ke Jakarta sungguh indah sekali. Sukar digambarkan dengan kata-kata.Pemandangan sawah padi di lereng-lereng bukit amat mempesonakan sekali. Dalam train ada pramugari yang datang offer beli makanan dan minuman.

Kami sampai stesyen gambir jam 6.30 petang. cari teksi dan terus ke Hotel Condotel di daerah Thamrin City. Dekat jer dari pasar Tanah Abang. Sampai kat hotel dah pukul 8.00 malam. Hotel Condotel menarik gak, tinggi dan di sajikan dengan pemandangan kota Jakarta.

Malam tu keluar cari makan dan berjalan di sekitar Thamrin City. Kedai dah banyak yang nak tutup. Makan di restoren bawah Hotel sahaja. esok akan bergerak ke Tanah Abang...dengar kata antara pasar terbesar di Asia Tenggara. Tunggu yer...