Thursday, December 26, 2013

Trip Bandung dan Jakarta - Part 5

Episod ni merupakan siri terakhir untuk Trip ke Bandung dan Jakarta. Kali ni cuma nak cerita tentang apa yang menarik di Pasar Tanah Abang, Jakarta. Setelah tiba di stesyen Gambir dengan keretapi dari Bandung, aku terus memesan sebuah teksi untuk menghantar kami ke Thamrin Condotel Hotel. Hotel ni terletak dalam kawasan utama Thamrin City. Hotel Nampak mewah dari luar, dengan bangunan pencakar langit. Setelah masuk bilik Alhamdulillah bilik ok, cuma jauh sikit jer dari tangga.

Pada malam pertama di Jakarta, kami hanya bergerak ke Mall Thamrin City, pusing-pusing dalam Mall tu, tapi banyak kedai yangdah nak tutup, cuci mata sikit dan keliuar cari makan malam di kawasan berdekatan hotel.

Esoknya seawall pagi kami telah bangun dan menapak menuju ke Pasar Tanah Abang. Dekat jer sebenarnya Pasar Tanah Abang ini dari hotel, tapi bila jalan kaki ni ambil masa dekat 15 minit jugaklah berjalan. Dari jauh dah Nampak dah Pasar ni. Maklumlah pasar moden dengan 2 buah bangunan berkembar dan setinggi 8 tingkat kalau tak silap.

Sampai jer kat bawah pasar Tanah Abang, kami terpegun melihat akan kehebatan pasar ini, Sungguh besar tempat ini dengan suasana dekorasi Nampak moden, jauh berbeza dengan pasar Siti Khadijah di Kelantan dan Pasar Payang di Terengganu. Tingkat pertama sahaja sudah terasa pening nak membeli dan boleh tersesat. Inikan pula 8 tingkat kesemuanya. Boleh kata semua barang yang nak di cari ada di sini. Barang yang berupa pakaian lelaki, wanita, kanak-kanak, langsir, perhiasan perempuan, cadar, jubbah, kain sembahyang, karpet......Boleh kata macam-macam adalah.

Orang perem[puan kalau dating sini memang pening dibuatnya..Kita orang lelaki ni memang jenuh la dok menunggu dia orang memilih pakaian. dari segi harga pula kat sini memang mahal sikit kalau nak banding dengan Pasar Baru di Bandung. Tapi still murah jika kita nak memborong pakaian di sini.  Aku bagi contoh satu jer kalau kat Malaysia ni pakaian Korporat lelaki dan perempuan tu biasanya harga dalam RM 50 ke RM 60 sehelai. Tapi disini korang boleh dapat dalam RM 15 jer sehelai jika di beli borong. T-Shirt jenis Lacorse pula boleh dapat dalam RM 7 sehelai. yang lain-lain tu korang baying sendirilah yer.

Kami berada di Pasar Tanah Abang ni dari pagi hinggalah jam 4 baru keluar. Tangan pun dah penuh dengan barangan. Cadangnya masa ni nak try naik "Bajaj" atau teksi motor untuk balik ke Hotel, tapi bila keluar jer dari pasar tu terkejut tengok kesesakan lalu lintas hingga tak berjalan kereta dan motor. Dalam hati baik jalan kaki lagi bagus. Sememangnya pilihan kami tepat di mana balik jalan kaki lebih cepat sampai dari naik motor.

esoknya kami dating sekali lagi di pasar Tanah Abang ini, cuba menghabiskan sisa-sisa wang Rupiah yang tertinggal. Jam 12 tgh dah check out dan bergerak ke Airport. Ingat yer kalau nak ke Airport dari kota Jakarta elok keluar awal, kerana kebimbangan akan kesesakan lalulintas. dalam tak berapa sibuk kami petang tu pun dekat sejam setengah baru sampai. Ingat kalau teksi disini tol dan parking kita pelkanggan ang kene bayar yer. Contohnya untuk ke Airport ada dua tol, so kedua-dua tol tu kita yang bayar kosnya dan tambah tambang ikut meter. Satu lagi nak masuk Airport ada caj parking, yang tu pun kita kene bayar.

Jika kita keluar melalui Airport Jakarta, ingat kene simpan siap-siap Rupiah 150,000 lebih kurang RM 45.00. kalau Airport bandung cukup simpan Rupiah 75,000 sahaja, lebih kurang RM 22.

Alhamdulillah setelah 2 jam perjalanan dengan flight, kami selamat tiba di Airport Bayan Lepas Pulau Pinang.