Tuesday, December 3, 2013

Trip to Bandung dan Jakarta - Part 3

Pak Supi dating tepat jam 8.00 pagi seperti yang dijanjikan. Terkejut pagi tu ingatkan mai dengan kereta kecik jer, tapi datang dengan Suzuki besar, boleh muat 6 orang lagi tu. takpa, senang sikit nak isi barang kut. pak Supir kami namanya pak Ngkus. Seorang islam, baiknya orangnya, ikut sahaja kemana aku minta di bawa. Sebab dia baik jugaklah aku topup 50 000 Rupiah kat dier.

Perjalanan dari Hotel ke Tangkuban Perahu ambil masa 1 jam setengah. 30 minit melepasi Bandung kami mula masuk ke jalan mendaki dan bengkang bengkok. Pemandangan Gunung Tangkuban Perahu di hadapan. Dalam kereta Pak Ngkus telah berpesan kepada kami supaya berhati-hati dengan penjaja-penjaja jalanan yang ramai terdapat di pusat wisata Tangkuban Perahu.

Pintu masuk ke Tangkuban Perahu kami kene bayar tiket masuk 50,000 Rupiah seorang dan permit kereta 15,000  Rupiah sebuah. yang ni kita yang kene bayar. sampai jer kawasan parking, penjaja-penjaja jalanan telah cuba mengerumuni kami. Buat tak tahu jer sudah. Ambil gambar sana sini cari port yang cantik dan menarik. Nak ambil gambar di sign board Tangkuban yang cukup terkenal tu kene ambil giliran dulu. Sign ni wajib untuk ambil gambar. baru sah sampai sini. Ada jugak penjaja tu yang nak tolong ambil gambar kami, ikhlas katanya. Aku nasihatkan korang tak payahlah yer..suruh pelancong lain lagi bagus. nanti tak pasal-pasal di paunya korang nanti.

Dari kawasan parking kami berjalan turun di laluan di kawasan tersebut mencari port-port lain yang menarik. Memang banyak gambar yang kami rakam. Sempat jugak singgah makan ubi keledek goring di gerai yang ada di situ. Sejuk-sejuk pekene kopi panas memang syok di sini. sejarah gunung tangkuban Perahu ni katanya dari kisah Sangkuriang yang ingin berkahwin dengan ibunya sendiri. Kisah selanjutnya korang google sendirilah yer. Malas aku nak tulis di sini.

Selesai di Tangkuban Perahu kami bergerak turun dan destinasi seterusnya ke daerah beli belah barangan kulit yang terkenal iaitu Cibaduyut. Kawasan ni memang terkenal dengan barangan kulit. Kasut kulit, jaket kulit, beg kulit dan aneka macam barangan kulit. Harga memang murah. Kebanyakan barangan kulit yang di jual di serata Indonesia datangnya dari daerah Cibaduyut ini.

Selesai di Cibaduyut kami minta Pak Supir hantar kami ke kawasan Toko Tiga kawasan yang terkenal dengan seluar Jean. Tapi kami bukan ke kawasan Jean ni, tapi  mencari kedai basikal. Memang banyak kedai basikal di sini. Jalan-jalan di kedai basikal, ada yang kecik dan ada yang besar. yang besar tu macam butik pulak rupanya.

Selesai di sini kami bergerak pula ke Factory Outlet di kawasan jalan Riau, juga destinasi wajib di bandung. kat sini antara Factory Outlet yang terdapat Heritage, Stamp dan The Summit. Selesai jalan Riau kai bergerak terus ke Pasar Baru sekali lagi. Pasar Baru tutup jam 5.00 petang. Jadi petang tu semasa kami ke Pasar Baru kedai dah nak tutup. Sempat jelajah sahaja dengan niat esoknya akan shooping lagi buat terakhir kalinya.

yang lain-lain tunggu next part yer...

Part 1
Part 2
Part 4
Part 5

Mie said...

Tak ke Lembang Floating Market... cantik juga tempat tu...

kayrol said...

Tak pergi pun sana....maybe next time