Monday, April 26, 2010

Cabaran Kayak Laut - Teluk Kumbar ke Pulau Aman

Kali ni nak sembang pulak pasal trip Kayak yang telah berlangsung pada 20 hingga 21 Mac 2010 yang lalu. Maaflah baru skrg berkesempatan untuk buh N3 ni.
Sebenarnya ini adalah merupakan trip open pertama yang aku handle untuk team dari luar.

Mulanya aku iklankan dalam ruangan forum Multiply dan Gunung Online. Dari situ banyak aku dapat feedback dari rakan-rakan forumer. Setelah cukup peserta aku pun setkan plann yang cantik punya untuk grup-grup yg minat kayak ni. Kebanyakan peserta adalah dari Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Mereka ini datang dari pelbagai latar belakang, antaranya yg bekerja dan yg masih student pun ada lagi. Yg tak biasa berkayak pun ada.

Kelihatan peserta cukup bersemangat pada awalnya untuk berkayak. Tengok saja persediaan yang mereka ni bawa. Siap dengan waterbag dan dry bag, gaya pun dah macam pro. Peserta perempuan Zurek dan Ida cukup sempoi dengan gayanya.
Keadaan air laut pada hari tersebut agak sedikit bergelora. Syabas kepada semua peserta kerana bijak mengawal kayak masing-masing dalam melawan arus. Yg nak tergelak cuma ada kalangan peserta yg bertanyakan aku kenapa kayak yg mereka naik sekejap ke kiri dan sekejap ke kanan. Biasanya bang, dik, berkayak kat laut ni kan airnya bergelora, sudah tentu kita kawal mcm mana pun sudah pasti kayak kita tu akan di bawa arus. kalau kayak kat tasik yg airnya tenang tu lainlah.

Peserta bertuah kerana dapat memalui kawasan berdekatan pembinaan Jambatan Pulau Pinang yang kedua. Lihat saja gambar kat atas tu, siap lalu tepi besi cerucuk lagi.
Masa dok buat Rafting sempat buat demo sikit kat grup-grup cara untuk berjalan atas kayak. Aku banyak bagi arahan untuk buat rafting, bukan apa supaya grup depan dapat tunggu grup belakang dan semangat dia orang tak lah cepat punah bila melihat rakan yang lain jauh dihadapan.
Alhamdulillah siap ada bot Tebuan Laut dari Polis Marin lagi mengiringi kami. Walaupun pada mulanya aku hanya membuat surat makluman sahaja kepada mereka.
Lihatlah gambar atas ni, wajah-wajah ceria peserta. Tapi ni masa awal lagi ni. Semangat pun masih kuat. Nasib baik tak dak gambar korang pewai dan kene towing kalau tak aku dah tunjuk kat sini.
Ha, yang ni pulak masa rest untuk makan tengahari, punya la lapar geng-geng ni, tak sempat nak hidang, pakat pi serang semua sekali, Nasib baik chef ni pun hebat orangnya, hehe. Menu tengahari ayam goreng, ikan kering, tomyam, dan buah tembikai yang paling diseukai. tengah penat-penat, nampak buah tu merahhhhh jer. habis pakat terliuq, yang tak tahannyer ada la sorang dua tu siap dok tunggu lagi buah tembikai tu, kotnya ada lebih....Last-last memang rezeki dier jugak....Siapa yer......Harap korang makan puas hati lah yer...aku pun bukan pandai sgt masak, ala-ala camping bolehlah.
Ni setelah selesai semua sekali. Kami pun balik semula ke Teluk Kumbar. Dok bermalam kat Pulau Aman semalam, semua puas hati dapat pekene Mee Udang fresh kat sana. Ada yang kata nak mai lagi Pulau Aman. Mai-mai pakat mai ramai-ramai..

Tengok kaki mamat sorang tu kat atas ni siap berbelang lagi kaki tu, Pasni pergi kejer tak yah pakai stoking dah, kiranya semulajadi dah tu stokinnnyer.
Tulah diernye secebis kisah pengalaman berkayak dilaut bagi grup-grup ni. Pengalaman bersama korang tetap bestlah dan menjadi satu memori terindah. Moga lain kali dapat buat trip lagi ke Penang.

1 comment:

Eddy Zuriandy said...

Best artikel ni... thx for the effort...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails