Sunday, April 25, 2010

Gunung tersingkat untuk didaki

Tahukah anda gunung yang paling singkat dan paling mudah didaki gunung apa??
Yaa Betoii!!! Gunung Perdah....... Pastu bonus tambah satu gunung lagi iaitu Gunung Jasar.

Kat mana letaknya gunung ni....... Mana lagi kalau bukan kat kawasan pelancongan tanah tinggi yang cukup terkenal kat negara kita ni iaitu Cameron Highlands.
Korang tengok gambar atas ni, tu kami snap masa atas puncak Perdah. Ketinggian gunung ni ialah 1529 meter. Masa pendakian ialah hanya selama 10 minit sahaja. Tak percaya ka..... Betoiii wa tak tipu punya. 10 minit tu korang kena naik ikut perkampungan orang asli Kuala Rui, berdekatan dengan Tanah Rata tu. Bila sampai ke kampung orang asli tu tanya la orang asli yg ramai kat situ mana satu puncak Perdah, nanti dia orang akan tunjuk, tuuuu belakang rumah kami tu. hehe.
Bila dah sampai puncak Perdah kita akan nampak Puncak Gunung Jasar pulak kat belakang kita sahaja. Tapi untuk kesana kita kene menuruni puncak Perdah dulu menggunakan trek yang sedia ada, pastu baru start naik balik ke Gunung Jasar. Trek ke Gunung Jasar cukup cantik, kiranya lebih kurang trek ke Gunung Irau juga iaitu penuh dengan hutan berlumut. Tak caya tengok gambar kat atas tu. Puncak Jasar pula berketinggian 1696 meter. Masa diambil dari Gunung Perdah ke Ke Gunung Jasar pula lebih kurang 1 jam setengah.

Puncak Gunung Jasar mempunyai kawasan yang cukup luas untuk di pasang khemah. Rasanya kat sini boleh memuatkan lebih kurang 20 ke 30 orang. Kalau kita menggunakan laluan dari Gunung Perdah terdapat 2 laluan yang boleh digunakan untuk ke Gunung Jasar. Samada menggunakan trek didalam hutan atau menggunakan laluan balak betul-betul di bawah kabel elektrik. Jadi selamat bercuti kesana.

3 comments:

♥CiK YaNNa♥ said...

memang lawa la trek kt c2, berlumut..bla snap, tgk dlm lptop cm dlm citer dongeng plak.. ak prnh trekking c2 tp xsmpai puncak la..

kayrol said...

yup memang lawa yana...mcm dlm cerita lord of the ring jer

annazanariah said...

wah.. teringin nak ke sana..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails