Friday, April 23, 2010

Menerobos Tembok Kematian

Talian Hayat Untuk Gaza

Balik dari bersembahyang Jumaat pada hari ini terbaca satu artikel tentang Palestin. Rasa terpanggil untuk bersama-sama berkongsi pendapat dengan blogger2 yg lain.
Rupanya sudah 10 tahun sejak November 2000, iaitu sejak Intifadah Al Aqsa sekatan dikenakan terhadap rakyat Gaza dimana mereka ini dihalang daripada mendapatkan hak asas kemanusiaan, kebebasan bergerak, mendapatkan pendidikan, bekalan makanan dan air.

Israel juga telah menghina dunia dengan melanggar Konvensyen Geneva dan Mahkamah Keadilan Antarabangsa apabila terus-terusan menghukum rakyat Palestin Gaza dengan mengurung mereka dalam Tembok batu setinggi 8 hingga 15 meter.
Mereka juga dengan kejamnya menyerang rakyat Gaza dari 27 Disember 2008 hingga 18 Januari 2009. Habis semua kemudahan asas seperti hospital, sekolah, universiti, kilang, jalan raya telah dimusnahkan.
Rakyat Palestin di Gaza telah lama sengsara dan menderita. Mereka hilang kebebasan hidup, tidap seperti rakyat Islam di negara-negara yang lain.
Sekarang sudah tiba masanya kita bangun bergabung tenaga, fikiran dan secebis apa yang kita miliki untuk bersama masyarakat antarabangsa menentang Israel dan sekutunya dengan menerobos sekatan yang telah mereka bina.

Daripada hanya menjadi pemerhati sekarang Ayuh kita bangun untuk turut sama membantu saudara seislam kita di Palestin..
bagimana caranya kita dapat membantu adalah dengan turut memberi sokongan kepada satu usaha murni yang sedang dijalankan yang diberi nama LIfeline4Gaza. Ianya merupakan satu projek utnuk mengu8mpul danabagi membiayai misi menghantar bantuan dan sokongan kemanusiaan ke Gaza pada 15 Mei 2010. Misi tersebut akan menghantar lebih kurang 20 buah kapal yang membawa bekalan binaan, peralatan operasi hospital, ubatan, penjana elektrik, keperluan pendidikan dan pelbagai keperluan asas yang lain. Negara kita Malaysia sendiri berhajat untuk menghantar 2 buah kapal untuk projek ini.

Sebar-sebarkanlah maklumat dan informasi ini kepada rakan-rakan dan saudara kita, marilah kita sama-sama membantu Masyarakat Islam Palestin di Gaza.

Segala bentuk bantuan boleh disalurkan ke akaun Maybank Berhad, Tabung Palestin HALUAN 5-644-902-085-28

Dapatkan maklumat lanjut dan perkembangan projek ini dengan melayari link kat bawah ni

http://www.lifeline4gaza.org

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails