Monday, April 26, 2010

Keindahan Pulau Aman

Slamat pagi rakan-rakan semua......
Pagi ni kayrol nak cerita sikit berkenaan tempat percutian yang paling dekat dengan kayrol iaitu Pulau Aman.
Pulau Aman ni merupakan sebuah pulau yang dihuni oleh lebih kurang 300 orang penduduk sahaja. Rumah penduduk pula ada lebih kurang 40 buah sahaja.

Untuk ke sini kita boleh menggunakan Jeti Batu Musang di Bukit Tambun. Perjalanan dengan feri lebih kurang mengambil masa lebih kurang 10 minit sahaja dengan tambang RM 4 sehala. Namun begitu untuk kesini kita perlu tahu jadual feri. Feri akan bergerak dari jeti batu Musang ke Pulau Aman pada jam 10.00 pagi, 1.00 tghi, 3.00 petang dan 7 malam. Tetapi jika air surut maka feri tak dapat bergerak dan jadual perjalanan terpaksa ditangguhkan.
Di Pulau Aman kita boleh menyewa chalet dan rumah penginapan di sini. Kadar harganya pula adalah diantara RM 70 hingga RM 180.00 Kita boleh menghubungi Persatuan Nelayan yang ada di Jeti Pulau Aman untuk mendapatkan kemudahan ini.
Antara aktiviti menarik di pulau ini adalah aktiviti memancing dan juga makan-makan. Makanan terkenal di Pulau ini ialah Mee Udang. Harganya pula adalah amat murah iaitu RM 5 sahaja sepinggan. Pernah seorang rakan yang saya bawa ke sini membelanja semua rakannya lebih kurang 15 orang hanya disebabkan Mee Udang kat sini murah. Katanya dia tak pernah jumpa Mee Udang yang sedap dan harganya murah. biasanya bila makan Mee Udang ni harganya lebih kurang RM 12 ke RM 15 sepinggan.
Di Pulau Aman terdapat sebuah sekolah dengan lebih kurang 50 org murid, sebuah klinik kesihatan, sebuah masjid, sebuah dewan tertutup, 2 buah kedai makanan, sebuah kedai runcit dan beberapa buah Chalet.

Bercuti di Pulau Aman ini dapat merehatkan minda bagi mereka yang terasa stress. Kat sini tiada pengangkutan darat seperti motosikal dan kereta. Jadi jika nak pekena Mee Udang sedap mailah kesini bersama keluarga.

3 comments:

ezane eguana said...

salam.... saya berminat dgn pulau aman nie...tp... awk rsa ada x pulau lain yg sesuai utk student bercuti ? sekitr kedah & penang...

iin said...

boleh dptkan contact number chalet di pulau aman ?

Nurain Anuar said...

salam, macamna nak dapatkan contact num nelayan kat situ?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails