Friday, August 19, 2011

Log Gunung Tahan,

Log ini merupakan XPDC grup aku pada bulan Mac yang lalu. Grup kami seramai 19 orang dan ditambah dengan grup dari Orang Hutan Malaya seramai 6 orang. Trek bermula dari Kuala Juram.
Untuk ke starting trek di Kuala Juram, kami terpaksa menaiki four wheel yang memakan masa lebih kurang 45 minit. Pergerakan dengan four wheel takder masalah sangat kerana Pejabat Perhilitan Pahang meneyediakan jalan tar yang berturap hingga ke Kem Sungai Relau.
Perjalanan kami hari pertama memang begitu mencabar sekali kerana terpaksa melalui beberapa anak sungai yang begitu luas jugalah. Memang takder peluang langsung tak nak basah; Semua orang memang terpaksa redah air sungai sampai ke paras lutut.Di kem yang pertama pada hari pertama. Kem Kor. Hari pertama boleh dikatakan ok sebab trek landai, dengan sedikit mendaki. Kem pertama juga bersebelahan dengan anak sungai, jadi takder masalah air langsung.Berhenti rehat makan tengahari dalam suasana baru lepas hujan di hari yang kedua. Hari kedua trek agak mendaki. Memang penat jugalah kepala lutut ni.Hari kedua kami tido pulak di Kem Kubang. Kem ni perit sikit kerana punca air jauh sangat. Terpaksa menapak lebih kurang 500 m untuk sampai ke punca air. Kem Kubang seperti namanya, memang berkubang teruk hari tu. Terpaksa buat kerja lebih sikit untuk bagi selesa kami punya fly.Bergambar kenangan di hari ketiga pendakian. Hari ni bersemangat semuanya kerana akan mendaki terus ke puncak. Menurut guide, jarang ada pendaki yang tido di puncak. Tetapi perancangan kami hari itu ialah untuk tido di puncak. Macam manalah suasananya yer.
Sebelum sampai ke puncak, di Kem Botak, Masa ni kabus menyelibungi langit, terasa sejuk sekali.
Kelihatan puncak Gunung Tahan di belakang aku. Semanagat makin membara untuk ke puncak.
Pandangan dari jarak 1 km sebelum sampai puncak. Kelihatan beberapa ahli grup aku sedang bertungkus lumus mengerah keringat untuk sampai ke puncak.
Akhirbya puncak berjaya kami tawan. Terasa kepuasan di wajah setiap peserta. Apa tidaknya 3 hari mengerah keringat untuk sampi ke puncak. Dahlah beg yang di bawa begitu berat.Gambar kenangan sebelum start turun dari puncak. Antara ahli grup yang membawa beg Karrimor kecuali sorang tu saja yang dok menyibuk kat tepi sekali...Entah nama entah.....
Pemandangan ketika perjalanan turun hari yang keempat. Sungguh indah alam ciptaan Tuhan. terasa sayang sekali untuk meninggalkan puncak Gunung Tahan. Mungkin suatu masa nanti akan sampai lagi ke sini.Antara pendaki tahap tegar, sentiasa di hadapan sepanjang masa. Boss Husaini begitu mantap sekali, tido di puncak pakai T-Shirt sahaja. Sapa boleh lawan.......
Misi tamat, semua berjaya samapai kembali di Kem Sungai Relau. Bergambar kenangan sementara menunggu four wheel Jabatan Perhilitan.

1 comment:

wawa wadzir said...

beshnyer...teringin p

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails