Sunday, August 21, 2011

Zakat Fitrah, Satu Kewajipan

Alhamdulillah pada petang tadi tepat jam 5.15 petang, sempurna sudah Rukun Islam ke tiga iaitu kewajipan zakat fitrah bagi tahun ini bagi diriku dan juga isteri. Seperti tahun sebelumnya, aku membayar zakat fitrah di Jusco Bandar Perda. Senang bagi kami di samping pergi shopping keperluan raya di Jusco, singgah sekejap menunaikan kewajipan kepada Ilahi.
Seperti yang pernah aku khabarkan sebelum ini zakat ini lebih elok dan afdal di bayar di tempat di mana kita mencari rezeki. Jadi aku kerja kat Pulau Pinang, kat sinilah tempatnya aku membayar zakat. Kawan-kawan semua macam mana, zakat fitrah dah bayar belum.
.
Walaupun zakat fitrah ini lebih afdal lagi dilewatkan sehingga dekat Syawal, tapi mungkin kita akan terlupa apabila makin dekat nak raya lagi kita sibuk dengan keperluan raya akhirnya kewajipan zakat tertinggal.
.
Bagi diriku dan isteri jumlah zakat fitrah yang kami keluarkan pada tahun ini adalah sebanyak RM 14.00 untuk dua orang. Bagi negeri Pulau Pinang harga zakat fitrah ialah RM 7. Kalau korang semua nak tahu nilai zakat fitrah bagi negeri masing-masing boleh ke entri aku yang lalu kat sini.
.
Harap semua muslimin dan muslimat tidak lupa menunaikan kewajipan berzakat pada tahun ini.....Semoga Ramadhan kan datang lagi pada tahun hadapan dan kita sempat untuk menikmatinya.

2 comments:

Bui Junaidi said...

alhamdulillah..dh bayar yer..hehe..

syiela said...

alhamdulillah dah selesai... syiela hubby byr kat kem :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails