Saturday, August 20, 2011

Renang Senaman Terbaik

Sabda Nabi SAW:"Ajarlah anak-anakmu berenang dan memanah dan perintahkanlah mereka supaya melompat di atas punggung kuda" hadis Riwayat Ahmad.
.
Berenang merupakan senaman yang terbaik sekali berbanding sukan yang lain dan risiko kecederaan akibat berenang adalah yang paling minima. Ini kerana semasa berenang berat badan kita di kawal di atas air. Tambahan pula semasa berenang senaman yang kita lakukan itu melibatkan pergerakan keseluruhan anggota badan.
.
Jadi sebab itulah ianya menjadi senaman yang terbaik sekali. Di sekolah-sekolah pendidikan khas, Terapi Renang adalah satu elemen khas yang perlu di ajar kepada para pelajarnya.
.
Namun begitu masih kurang masyarakat kita yang melibatkan diri dengan aktiviti renang ini. Alasannya ialah tak pandai berenang dan takut air. Sebenarnya persekitaran kolam renang adalah kawasan yang paling selamat sekali kerana di kawasan kolam renang itu terdapat penyelamat kelemasan ataupun kita panggil 'guide' yang bertugas menjaga keselamatan para pengunjung.
.
Usahlah di beri alasan tidak pandai berenang kerana terdapat banyak sesi kelas renang yang dijalankan dikolam-kolam renang ini. Biasanya kelas melibatkan pengajaran selama 10 sesi dimana setiap sesi selama 1 jam. Selalulnya para pelajar memang akan dapat kemahiran berenang ini apabila sesi tamat.
.
Antara manfaat yang boleh kita perolehi daripada aktiviti berenang ini ialah
1) Membentuk Otot.
Semasa berenang seluruh otot kita akan bergerak dari kepala, badan, tangan, pinggang dan kaki.. Saat kita berenang itu badan kita akan mengeluarkan tenaga melawan air.
.
2) Tingkatkan Fungsi jantung dan Paru-paru
Dengan gerakan semasa berenang di mana kita menendang air dengan kaki dan menghayun dengan tangan ianya membantu melancarkan pergerakan darah ke jantung, pembuluh darah dan paru-paru.
.
3) Melatih Pernafasan
Aktiviti renang juga dapat membantu melatih pernafasan dan dikatakan dapat mengurangkan masalah penyakit asma. Ini kerana berenang membantu kardiovaskular yang melancarkan perjalanan darah.
.
4) Membakar kalori
Semasa berenang badan kita mengeluarkan kalori yang banyak kerana proses melawan air semasa pergerakan renang itu. Sebanyak 24% kalori boleh terbakar semasa aktiviti ini.
.
5) Keselamatan diri
Ini faktor penting kerana kita boleh elakkan diri kita dari perkara-perkara yang melibatkan air terutama lemas semasa melakukan aktiviti di kolam, sungai dan laut.
.
6) Hilangkan tekanan
Secara psikologinya semasa berenang kita akan merasa relaks dan lebih tenang dan ini boleh menghjilangkan stress sewaktu bekerja. Air sebenarnya dapat menenangkan diri kita. Sebab itulah jika kita sedang marah atau tertekan disarankan kita pergi mengambil air sembahyang..
.

4 comments:

azza_irah said...

lepas raya..tiap2 petang lepas balik keje dehh..booking..

miss m said...

suka renang wlupun ta bpe nk pndai...hahahah

kayrol said...

Lepas raya kita pergi berenang setiap hari. .

azza_irah said...

ok..
janji ajar smpi pandai..
janji juga jangan lemas kan Za..huhuu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails